Omschrijving van Obs Koningin Emmaschool
De Koningin Emmaschool is een openbare school. Op de muur van onze school, bij de ingang, hangt een bordje met daarop de volgende tekst: “Ik ben welkom”. Dit is het uitgangspunt van onze school.
Zoekt u een onvergetelijke school voor uw kind? Komt u eens langs om sfeer te proeven, maar doet u dat vooral wanneer we met z’n allen aan het werk zijn. Binnen zult u ontdekken dat de omgeving uitdagend is voor de kinderen en inspirerend werkt. Wij geven binnen de grenzen van het mogelijke passend onderwijs, immers elk kind is uniek. We houden rekening met verschillen, we hebben respect voor elkaar en gaan samen op ontdekking.
Tussen de bezigheden van onze leerlingen door zult u op school veel ouders tegenkomen. Ouders zijn zeer welkom; gewoon voor een gesprek of voor een dag op stap met een excursie, maar ook als hulpvader of -moeder bij de vele activiteiten die er jaarlijks plaatsvinden. Wij zijn blij met een bijzonder actieve ouderraad (OR), die van onschatbare waarde voor de school is. Er is een zeer betrokken medezeggenschapsraad (MR) die meedenkt en meebeslist over vele schoolse zaken. Ook de leerlingen spreken een woordje mee; de leerlingen worden vertegenwoordigd door een leerlingenraad.
Missie
Onze school is een openbare basisschool voor kinderen van 4 t/m 12 jaar. Wij hanteren het leerstofjaarklassensysteem, met veel aandacht voor het individuele kind (passend onderwijs). Onze school staat open voor alle leerlingen die aangemeld worden door hun ouders/verzorgers (tenzij het schoolondersteuningsprofiel verheldert dat wij een kind de juiste ondersteuning c.q. het juiste onderwijs niet kunnen bieden).
In de missie van onze school beschrijven we wat we de kinderen op onze school willen meegeven. Waardoor maken we het verschil voor de kinderen, de ouders, de medewerkers de omgeving, de samenleving?
Wat leren de kinderen gedurende de periode dat ze op de Emmaschool zitten en hoe leren de kinderen?
Om dit te kunnen realiseren vinden wij de volgende vijf kernwaarden noodzakelijk:
- SAMENWERKING
In de klas zien we hiervan het volgende terug: inzet van coöperatieve werkvormen, er wordt naar elkaar geluisterd, er zijn succescriteria geformuleerd en het samenwerken wordt geëvalueerd. Op school zien we dit terug in samen lessen voorbereiden, uitwisselen en kijken bij elkaar, het benutten van elkaars kwaliteiten, het bieden van hulp en het geven en ontvangen van feedback.
- ENTHOUSIASME
In de klas zien we hiervan het volgende terug: Inspirerende lessen, het uitproberen van nieuwe ideeën, onderzoekend leren en plezier. Op school zien we dit in het uitwisselen van ideeën, denken in kansen, het delen van successen en een grote inzet.
- VEILIGHEID
In de klas zien we hiervan het volgende terug: een positieve sfeer, rust, reinheid en regelmaat, je kunt en durft jezelf te zijn en het verbinden van consequenties aan gedrag. Op school zien we dit aan collegialiteit, een open houding, het ontbreken van roddel en ruimte voor ieders inbreng.
- RESPECT
In de klas zien we hiervan het volgende terug: we accepteren verschillen, we sluiten niemand buiten, we leren van en met elkaar en het respect is wederzijds. Op school zien we dit aan duidelijkheid, positieve communicatie, aandacht voor normen en waarden en belangstelling voor elkaar.
- KWALITEIT
In de klas zien we hiervan het volgende terug: een goed klassenmanagement, vakkennis en doordacht lesgeven, opdrachten op het juiste niveau en de aanwezigheid en bereikbaarheid van materialen. Op school zien we dit aan doorgaande lijnen, bijscholing, de wil om te leren en iedereen op de juiste plek.