Prinses Beatrix

Onderdeel van: Stichting Ommeriek - Loppersum
Onderdeel van: Stichting Ommeriek - Loppersum
Basisonderwijs
Openbaar
104 Leerlingen

Omschrijving van Prinses Beatrix

De Prinses Beatrixschool is een school waar kinderen zich veilig en geborgen voelen. Met vakbekwame professionals van binnen en buiten de school halen we samen het beste in ze naar boven. Om kinderen goed voor te bereiden op de maatschappij leren we ze samenwerken en betrekken we ze bij hun leerproces.

Missie

De Prinses Beatrixschool is een openbare school in Loppersum. Onze leerlingen komen uit Loppersum en de omliggende dorpen. Wij verzorgen kwalitatief goed onderwijs voor en met onze leerlingen, want we betrekken ze bij hun eigen leerproces. Dat doen we met onderwijsprofessionals van binnen en buiten de school en met onze ouders. In alles wat we doen handelen wij vanuit onze kernwaarden Veilig, Samen en Betrokken. Wij zijn sterk in het neerzetten van een goed pedagogisch klimaat en hebben een sterke focus op leren. Vanuit onze openbare identiteit is iedereen welkom, zonder onderscheid te maken in godsdienst, maatschappijopvatting of achtergrond. We hebben aandacht voor overeenkomsten en verschillen tussen mensen en leren onze kinderen respectvol met elkaar om te gaan. Maar bovenal zijn wij een school waar leerlingen zich veilig en geborgen voelen.

We geven geen onderwijs aan individuen, maar aan groepen individuen met gemeenschappelijke kenmerken en onderwijsbehoeften. Leren zien we als een groepsproces, waarin we het leren van elkaar en de coöperatieve vaardigheden van leerlingen stimuleren. Groepsgewijs onderwijs zorgt ook voor een gevoel van cohesie. Wij werken met vaste instructiemomenten. Tijdens deze momenten staat het doel van de les centraal (wat gaan we leren) en leren we de vaardigheid aan. We gebruiken een instructiemodel dat kinderen activeert en een vaste opbouw kent. Een belangrijk onderdeel hiervan is het controleren van begrip. Hebben de kinderen het begrepen, kunnen ze aan het werk en kunnen ze het lesdoel halen? Dit maakt het voor ons mogelijk om ook tijdens de instructie te differentiëren en leerlingen eerder aan het werk te laten gaan of juist verlengde instructie te geven. Na de instructie werken kinderen zelfstandig aan hun taak. Ook tijdens deze zelfstandige verwerking differentiëren we. De leerkracht kan dan met kleine groepjes kinderen aan het werk.

Visie

Veilig

Wij vinden het belangrijk dat iedereen bij ons op school zich veilig en geborgen voelt. Dat bereiken we door op een duidelijke en respectvolle manier met elkaar om te gaan, het goede voorbeeld te geven, en vriendelijk en sociaal gedrag bij onze leerlingen te stimuleren. Gedrag en omgaan met elkaar zijn onderwerpen die we regelmatig in de klas bespreken. We hanteren duidelijke regels en brengen structuur aan, waardoor we een voorspelbare en veilige omgeving creëren. We mogen fouten maken, iedereen kan zichzelf zijn, we maken samen lol en zorgen zo voor en fijne sfeer.

Samen

Ons team werkt samen aan goed onderwijs. We staan open voor elkaars ervaringen en expertise. Het werkt inspirerend en motiverend om samen na te denken over ons onderwijs. Onze leerkrachten volgen cursussen en opleidingen, kijken bij elkaar in de klas en geven elkaar feedback. We maken ook gebruik van kennis en ervaringen van professionals van buiten onze school. Denk bijvoorbeeld aan onze samenwerking met de mensen van Basicly, die ons ondersteunen bij het vormgeven van ons ICT-beleid, en de samenwerking met het IVAK, waarmee we expertise op het gebied van kunst en cultuur in de school halen. Ook hebben we vakleerkrachten voor gym, HVO en GVO. Tot slot hechten we veel waarde aan de inbreng van onze ouders en onze leerlingen.

Betrokken

Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen zoveel mogelijk eigenaar worden van hun eigen leerproces. We hebben hoge verwachtingen van onze leerlingen en spreken deze ook naar ze uit. We complimenteren de leerling voor inzet, geduld, oefenen, doorzettingsvermogen en eigen initiatieven. We voeren kindgesprekken, waarin de leerlingen kunnen aangeven wat ze nodig hebben, wat ze moeilijk vinden en waar ze goed in zijn. We laten leerlingen waar het kan eigen keuzes maken. Denk bijvoorbeeld aan de keuze van de werkplek, de keuze om samen te werken of juist niet en aan ons aanbod van keuzevakken in groep 5 tot en met 8. Onze leerkrachten ondersteunen de leerlingen bij het maken van keuzes rondom hun leerproces. Ze hebben een onderzoekende houding, kennen de leerdoelen van de leerlingen, kiezen hun eigen leerstofaanbod en durven de methode los te laten als de situatie daar om vraagt.


Adresgegevens

Schoolstraat 3
9919 HX Loppersum
Groningen, Nederland
Bereken woon-werk afstand