Omschrijving van Obs Garmerwolde
Missie
Visie
Vanaf groep 1 heeft ieder kind een persoonlijke weektaak. Vanuit een algemeen aanbod sluiten we in ons onderwijs aan bij individuele leerbehoeften. Ieder kind leert op zijn eigen manier en tempo. We hebben ook aanbod voor kinderen die meer kunnen (meer- en hoogbegaafden). Instructies geven we op niveau en zijn groepsdoorbrekend. In de weektaak is daarnaast ruimte voor werk dat aansluit bij interesses. Leerlingen kunnen uit extra leerstof kiezen, maar ook zelf nieuwe ideeën inbrengen. Wekelijks wordt met ieder kind de weektaak geëvalueerd. Is het gelukt om alles af te krijgen? Wat ging goed en wat vond je lastig? Wat heb je van ons nodig? Twee keer per jaar kijken we in hoeverre kinderen ten opzichte van zichzelf zijn gegroeid en stellen we samen nieuwe doelen. Dat werkt motiverend.
Kinderen leren vanaf groep 1 hun eigen leerproces aan te sturen. Dat doen we door het ontwikkelen van de executieve vaardigheden met de methode Breinhelden. Dit zijn vaardigheden als taakinitiatie, planning, timemanagement en doorzettingsvermogen. Daarnaast wordt op onze school veel over leren gesproken. Dat begint al bij de start van de dag. Dan nemen we in de kring de dag door. Hoe loopt je planning? Wat gaat goed? Wat vind je lastig? Heb je tips voor elkaar? We sluiten de dag ook af in de kring, om te evalueren. Daarnaast voeren we twee keer per jaar een gesprek met de leerling en de ouder. Leerlingen laten in een portfolio zien wat ze hebben geleerd, waar ze trots op zijn en waar ze de komende periode aan gaan werken. Door kinderen te betrekken bij hun leerproces leren ze naar zichzelf te kijken, hulp te vragen en initiatief te nemen.
Bijzonder aan obs Garmerwolde is dat kinderen zeer verschillend zijn, maar iedereen zich er thuis voelt. Dat komt omdat we ze serieus nemen, aandacht voor ze hebben en echt naar ze luisteren. Maar ook omdat kinderen het gevoel hebben dat ze erbij horen en zich verantwoordelijk voelen voor elkaar. Daar werken we gericht aan. Bij diverse activiteiten en vieringen, en tijdens (knutsel)ateliers zitten kinderen van verschillende leeftijdsgroepen bij elkaar. Oudere kinderen helpen jongere kinderen, en andersom. In aparte lessen wordt dieper ingegaan op hoe je omgaat met elkaar. En als er toch iets is, dan lossen we dat samen op. Het is mooi om te zien dat kinderen problemen met elkaar durven te bespreken en elkaar oplossingen aandragen. Door de fijne sfeer op onze school komen kinderen echt tot bloei.