Om tot goed leren te komen willen wij voldoen aan de drie basisbehoeften van kinderen; ‘Autonomie’, ‘Competentie’ en ‘Relatie’. Autonomie houdt in dat we de kinderen betrekken in hun eigen leerproces, hen keuzevrijheid bieden bij het kiezen van verschillende naschoolse activiteiten en hen meenemen in het opstellen van persoonlijke leerdoelen.?
Competentie betekent dat kinderen zich competent en capabel voelen. Daarom werken wij vanuit de ‘Groei Mindset’, gebaseerd op de theorie van Prof. Carol Dweck. Dit houdt in dat kinderen bij ons leren om te geloven in hun eigen potentie om te groeien, dat fouten maken een onderdeel is van het leerproces en dat succes van anderen een bron van inspiratie is. Leerlingen krijgen mee dat feedback en inspanning de norm zijn bij een succesvolle leerontwikkeling.
Tot slot Relatie. Deze basisbehoefte bestaat uit een goede band met de leerkracht en de andere kinderen in de klas. Leerkrachten zijn respectvol naar leerlingen en visa versa. Kinderen voelen zich veilig en op hun gemak in de klas en hebben een hechte band met de leerkracht. Leren wordt op deze manier niet alleen leuk, maar ook iets dat voldoening geeft!