Visio Onderwijs Amsterdam is in de eerste plaats een gewone school waar leerlingen leren en zich ontwikkelen. We bieden een gevarieerd onderwijs- en begeleidingsaanbod. De school begeleidt en ondersteunt leerlingen in een veilige leeromgeving op weg naar een toekomst die past bij de leerling en zijn mogelijkheden. Dat gebeurt in nauw overleg met ouders of verzorgers.
Onderwijs bij Visio = Meedoen mogelijk makenLeerlingen met een visuele beperking van kunnen bij ons terecht voor:
Visio Onderwijs wil het motto vertalen in het best mogelijke onderwijs en de best mogelijke begeleiding voor leerlingen met een visuele beperking. Hieronder verstaan we dat onderwijs en begeleiding gericht zijn op kwalificatie, persoonsvorming en participatie en dat we iedere leerling stimuleren tot maximale ontwikkeling te komen op deze gebieden.
Perspectief voor iedere leerling
Iedere leerling met al z’n mogelijkheden, beperkingen, talenten en bijzonderheden stimuleren we zo goed mogelijk in zijn ontwikkeling tot zelfbewuste wereldburger met een passend perspectief op de toekomst. We reiken leerlingen met een visuele beperking (en bijkomende problematiek) en leerlingen met een visuele en verstandelijke beperking
(met bijkomende problematiek) alle benodigde ondersteuning, hulp en tools aan met het doel dat zij– als kind, jongere en (in hun toekomstige leven) als (jong) volwassene – passend bij hun mogelijkheden:
- zo zelfstandig, zelfredzaam en autonoom door het leven gaan
- volwaardig participeren in een steeds veranderende maatschappij
- als wereldburger de wereld tegemoet treden
Leren en ontwikkelen vinden zoveel mogelijk plaats midden in de maatschappij op basis van een moderne pedagogische benadering, flexibel, passend, en op basis van een sterk geloof in het ontwikkelingspotentieel van alle leerlingen. Daarom hanteren we als uitgangspunt: "Zo gewoon als mogelijk, zo speciaal als nodig".
Voor blinde en slechtziende leerlingen zijn, naast de algemene cognitieve vaardigheden, de sociale, emotionele en levensorganiserende vaardigheden erg belangrijk. Juist door het toepassen van uitdagende didactische strategieën, steeds vertrekkend vanuit de context van de leerling met de visuele beperking, beogen wij de leerlingen zo optimaal mogelijk voor te bereiden op een plek in de samenleving. We willen bijdragen aan de ontwikkeling van het zelfbewustzijn van leerlingen, met een reëel zelfbeeld, zelfvertrouwen, eigenaarschap en autonomie.
De school is gehuisvest in een schitterend gerestaureerd schoolgebouw. Het heeft een unieke sfeer en is aangepast voor de doelgroep. De school staat in Amsterdam-West in een dynamische buurt. Door de ligging van de school kunnen leerlingen optimaal participeren in de samenleving