Het VCL stimuleert, prikkelt en ondersteunt leerlingen om hun kennis en vaardigheden breed te ontwikkelen, een eigen koers te bepalen en positief bij te dragen aan een voortdurend veranderende samenleving.
Het VCL leidt leerlingen op tot bewuste burgers, in de wereld van vandaag én de wereld van morgen; zelfstandige en maatschappelijk betrokken jongeren die met vertrouwen en een open blik de wereld om hen heen benaderen. Op het VCL gaat kwalitatief hoogwaardig en toekomstbestendig onderwijs samen met een plezierige sfeer en met oprechte aandacht voor elkaar. Onze leerlingen leren verantwoordelijkheid nemen en worden uitgedaagd om positief-kritisch bij te dragen aan een voortdurend veranderende samenleving.
Kernwaarden geven aan waar wij voor staan en wat wij belangrijk en betekenisvol vinden. Het zijn de drijfveren, overtuigingen en richtlijnen die ten grondslag liggen aan dagelijks denken en handelen. Kernwaarden leggen de basis voor de wijze waarop wij ons verbinden met elkaar en met de wereld om ons heen. Onze kernwaarden zijn: vrijzinnig, open, ondernemend en verbindend.
Bij ons mag je een eigen mening hebben. We leren je om deze te onderbouwen door te onderzoeken en na te denken.
Door je eigen koers te varen ga je (van)zelf ervaren wat wel en niet werkt. Bij ons kun je groeien door van je fouten te leren.
We bieden volop ruimte voor eigen initiatief en creatieve ideeën. We dagen je uit om een eigen kijk te ontwikkelen en stimuleren eigenaarschap.
Bij ons kan en mag iedereen zichzelf zijn en voelt iedereen zich thuis. We hebben respect voor andermans achtergrond en opvattingen.
We zijn nieuwsgierig naar de ideeën van anderen. Dit helpt ons om onze eigen inzichten te toetsen en om de wereld om ons heen (nog beter) te begrijpen.
We hebben een flexibele geest en luisteren naar feedback. We zijn bereid ons aan te passen aan veranderingen op school én in de samenleving.
We denken vanuit kansen en daaruit ontstaat positieve energie. Onze bevlogenheid werkt aanstekelijk, zowel binnen als buiten de school.
We zien wat er beter kan en nemen graag het initiatief. We geven het goede voorbeeld en maken waar wat we beloven.
We zijn ambitieus en resultaatgericht. We durven verantwoordelijkheid te nemen om zaken aan te pakken, voor onszelf en voor anderen.
We zien dat iedereen uniek is, erkennen ieders verschillende behoeften en doen onze best deze te begrijpen. Anderen komen ons tegemoet omdat we onszelf kwetsbaar durven opstellen.
We zien dat we meer bereiken door samen te werken en we komen in actie voor een ander als we voelen dat dat nodig is.
We zoeken een blijvende verbinding met mensen, projecten en organisaties in en buiten de stad, op zoek naar mogelijkheden om met inzet van onze talenten ook een maatschappelijke bijdrage te leveren.
Het VCL is een zelfstandig, overzichtelijk, toegankelijk, veilig en zeer goed aangeschreven lyceum voor de regio Haaglanden. De school is voor leerlingen die het beste uit zichzelf willen halen en verantwoordelijkheid willen leren nemen, en voor bevlogen medewerkers die daaraan willen bijdragen.
Om deze visie vorm te geven, heeft het VCL heeft zes uitgangspunten geformuleerd die als een rode draad door onderwijs en organisatie heen lopen en richting geven aan de manier waarop de school georganiseerd is. We hebben de uitgangspunten uitgewerkt in de zes hoofdstukken van dit schoolplan:
De school
Het VCL ontwikkelt zich voortdurend als school voor voortgezet onderwijs, met oog voor de veranderingen in de samenleving en de uitdagingen én mogelijkheden die daaruit voortvloeien. Het onderwijs ontwikkelt zich op basis van vernieuwende didactiek, pedagogiek en differentiatie.
Een krachtige leeromgeving
Het VCL biedt een krachtige leeromgeving met kundige en bevlogen medewerkers en moderne faciliteiten.
Regie over het eigen leerproces
Leerlingen leren stapsgewijs de regie te nemen over hun eigen leerproces en hun mogelijkheden en interesses te ontdekken, en het beste uit zichzelf te halen, waarbij zij rekening houden met onderlinge verschillen.
Burgerschap
Kwalificatie, socialisatie en subjectificatie volgens pedagoog Gert Biesta: leerlingen zijn zich bewust van de grotere vraagstukken om hen heen, en we stimuleren hen om daar tijdens en na hun schoolperiode over na te denken en er met anderen een positieve bijdrage aan te leveren.
Het personeel
Ambitieuze medewerkers voelen zich aangetrokken tot de uitgangspunten, doelstellingen en werksfeer van het VCL, ook omdat zij de waarde zien van de mogelijkheden die we bieden voor een leven lang ontwikkelen.
De ouders
De oudergemeenschap is goed geïnformeerd, voelt zich betrokken bij het reilen en zeilen van de school en draagt met middelen, kennis en contacten concreet bij aan de doelstellingen van het VCL.