Op het Vituscollege hanteren we de begrippen autonomie, relatie en competentie om onze leerlingen voor te bereiden op hun toekomst. In een gestructureerde omgeving bieden we ze:
Het uitgangspunt van onze school is dat iedereen uniek is, met verschillende ambities, talenten en capaciteiten. Binnen de kaders van de school krijgt iedereen de ruimte om keuzes te maken en focus aan te brengen.
In een gemeenschap leer je nooit alleen, altijd in samenhang en verbinding met een ander.
Wij werken vanuit de principes van het didactisch coachen, waarin we het leren en de motivatie bevorderen door feedback te geven, vragen te stellen en hoge verwachtingen en waardering uit te spreken. In onze feedback zorgen we voor balans tussen summatieve (beoordelende) en formatieve (ontwikkelingsgerichte) feedback. Deze feedback stimuleert iedereen om te reflecteren. Dat is de essentie van ons onderwijs.
Door te werken vanuit ontwikkelingsdoelen, kun onze leerlingen zelf een beeld vormen van wat ze nodig hebben om hun doel te bereiken. Hierdoor ontstaat eigenaarschap, wat de motivatie bevordert.
Onze leerlingen, de Vitanen, omschrijven wij als jonge mensen die enthousiast, betrokken en kritisch zijn bij wat er speelt in de wereld. Zij zijn veerkrachtig, in staat te reflecteren en verbinding aan te gaan met anderen.