Op het Montessori Lyceum Gooise Meren helpen we onze leerlingen morgen mooier te maken. Dat doen we door in ons onderwijs uit te gaan van de 6 karakteristieken van het voortgezet Montessorionderwijs.
- Hoofd, hart en handen: Het Montessori Lyceum Gooise Meren biedt een bredere vorming aan dan alleen gericht op kennis en streeft naar verdieping van leren door integratie van hoofd, hart en handen.
- Leren kiezen: Bij ons op school willen we de leerlingen helpen in de ontwikkeling van hun zelfstandigheid en het maken van keuzes.
- Reflecteren: Op het Montessori Lyceum krijgen leerlingen de ruimte om te reflecteren op hun ontwikkeling. Deze reflectie vormt voor de docenten en de leerlingen zelf de basis om vast te stellen wat goed ging en waar de leerling nog verder in kan groeien.
- Sociaal leren: Leerlingen in het voortgezet onderwijs vinden het fijn om veel met leeftijdsgenoten te zijn. Het van en met elkaar leren heeft daarom een belangrijke plek binnen en buiten de lessen.
- Samenhang in leerstof: Leerstof staat niet op zichzelf. Wij geloven dat als je de dingen met elkaar kan verbinden, je daar veel meer van leert. Daarom worden bij ons op school de grenzen tussen de traditionele vakken overschreden.
- Binnen en buiten school: De school zien wij als een minimaatschappij waarin we ons voorbereiden op de periode na de middelbare schooltijd. In het goed functioneren daarvan hebben we allemaal een rol. Ook in onze buurt en onze gemeente hebben we als school een belangrijke, vormende taak. In hun reis naar volwassenheid zullen jongeren bijvoorbeeld leren moeten leren conflicten op te lossen en samen te werken (socialisatie) en uitgedaagd worden verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf en de gemeenschap waarin zij leven (persoonlijke ontwikkeling). Op het Montessori Lyceum werken we met onze leerlingen aan die taken