De Lichtbaak is een ondernemende school die kinderen binnen een uitdagende leeromgeving onderwijs van hoge kwaliteit biedt en die kinderen in een veilige leefomgeving op respectvolle wijze leert omgaan met de ander.
Dit vraagt van de leerkrachten op De Lichtbaak dat ze inspirerend zijn en vaardig als onderwijsprofessionals die kennis hebben van de principes van ’leren’ en adequaat weten in te spelen op de (veranderende) belevingswereld van kinderen. De leerkrachten zijn kritisch op zichzelf en hun eigen functioneren. Leerkrachten op De Lichtbaak laten herkenbaar voorbeeldgedrag zien en leren zelf ook door het leren van de kinderen.
Het team van leerkrachten voelt zich samen met de ouders verantwoordelijk voor een goed opvoedingsklimaat op school.
In onze visie staat de intrinsieke motivatie centraal. Mensen en kinderen ontwikkelen zich het beste als zij intrinsiek gemotiveerd zijn. Er zijn drie factoren, die van invloed zijn op de intrinsieke motivatie van de mens:
1. Autonomie
2. Competentie
3. Verbondenheid/Relatie
Als kinderen zich in een omgeving veilig voelen, vrij zijn om eigen keuzes te mogen en kunnen maken en ervaren dat zij competent zijn, zal de intrinsieke motivatie om te willen ontwikkelen zo optimaal mogelijk zijn. Daarom vormen deze drie factoren; autonomie, competentie en verbondenheid/relatie de missie en visie van De Lichtbaak.