Visie op identiteit ABBS Elzenhagen is in de eerste plaats een Algemeen Bijzondere BasisSchool. Bijzonder betekent hier, dat ABBS Elzenhagen bestuurd wordt door een eigen stichting.
Algemeen wil zeggen, dat we ons als school neutraal opstellen en geen geloofsrichting of levensovertuiging hebben als basis voor ons werk. Wel is er op school ruimte en aandacht voor de diversiteit aan overtuigingen, geestelijke stromingen en religies, die een groot deel van onze leerlingen van thuis meekrijgen. Levensbeschouwelijke vorming wordt daarom verweven in ons onderwijs door kinderen binnen thema’s kennis te laten maken met verschillende (godsdienstige) feesten, rituelen en verhalen.
Visie op leren en lesgeven Zonder zelfvertrouwen blijft kennis bij weten. Ons onderwijs is er daarom op gericht om de zelfstandigheid van kinderen te vergroten door het vertrouwen in zichzelf en elkaar te versterken en hen medeverantwoordelijk te maken voor hun eigen ontwikkeling. Het is daarvoor noodzakelijk kinderen een veilige (leer)omgeving te bieden en aan te sluiten bij wat een kind al wel weet en kan. De primaire taak van een leerkracht is in onze visie kennisoverdracht, waarbij pedagogisch en didactisch handelen hand in hand gaan. De leerkracht moet dus de sterke en zwakke kanten van ieder kind leren onderkennen om hen zo optimaal mogelijk te kunnen coachen in hun leerproces. Kinderen zijn echter niet alleen leerling, maar ook mens op weg naar hun volwassenheid. De leerkracht heeft daarom tegelijkertijd de taak om samen met de andere medewerkers op school de kinderen koers te geven, hun werk te controleren en te disciplineren in de omgangsregels van de school, omdat je nu eenmaal niet alleen op de wereld bent.
Wij doen dit door:
- Kwaliteitsvolle korte en directe instructies
- Onderwijs op maat (differentiëren)
- Interactief onderwijs met gevarieerde werkvormen
- Kinderen zelfstandig en samen laten werken (en spelen)
- Training te bieden in sociale vaardigheden
Visie op 21st century skills Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en leren zich al doende te oriënteren in en op de wereld om hen heen. Mede door technische mogelijkheden en wetenschappelijke ontwikkelingen op het gebied van communicatiemiddelen, worden kinderen in een ogenschijnlijk steeds kleiner wordende wereld vaak overstelpt met informatie, op een manier waar hun grootouders niet van hadden kunnen dromen. Hoe bereid je kinderen van nu dan voor op hun toekomst, zonder in te boeten op ouderwets goed onderwijs? Op Elzenhagen vullen we het antwoord op deze vraag in door onderscheid te maken tussen basisvakken enerzijds en de wereld oriënterende vakken anderzijds, die we thematisch aanbieden met veel ruimte voor 21st century skills.
Wij doen dit door:
- Kinderen onderzoekend, ontwerpend en ontdekkend te laten leren
- Kinderen probleemoplossend te leren en te laten denken
- Een beroep te doen op creativiteit en creativiteit te leren toepassen
- Culturele en technische kennis en wetenschap (van buiten school) te benutten
- ICT gebruik te incorporeren
- Planmatig te leren werken
- Kinderen te laten en te leren presenteren (trots zijn op je werk en laten zien)
We kieen er als Elzenhagen voor om een bewust lerende organisatie te zijn, die iedere dag weer geïnspireerd wil zijn en blijven om kinderen gedegen onderwijs te geven en hen tegelijkertijd alle kansen te bieden om zich optimaal voor te kunnen bereiden op hun toekomst in een snel veranderende wereld.