Veelgestelde vragen
Inloggen
Mijn e-mailadres wordt niet herkend.
Vermoedelijk heeft dit te maken op welke website u probeert in te loggen.
Werkzoekenden: http://www.meesterbaan.nl
Werkgevers: http://scholen.meesterbaan.nl
Ik heb problemen met inloggen, waaraan kan dit liggen?
- Je probeert in te loggen binnen het verkeerde gedeelte van de website. We kennen een werkzoekenden- en werkgeverspagina. De pagina www.meesterbaan.nl is voor werkzoekenden, scholen.meesterbaan.nl voor werkgevers.
- De instellingen van je browser. Check even of je dezelfde problemen met andere websites hebt en wat je hier aan kan doen, dit is per browser verschillend.
- De inloggegevens zijn niet juist. Een nieuw wachtwoord via deze link aan te vragen.
Hoe kan ik mijn inloggegevens opvragen?
Een nieuw wachtwoord is via deze link aan te vragen. Ontvang je geen mail? Voeg dan het mailadres servivce@meesterbaan.nl aan de contacten toe en probeer het nog een keer. Lukt het dan nog niet, stuur dan even een mailtje naar info@meesterbaan.nl .
Voor werkgevers:
Werkgevers kunnen via deze link een nieuw wachtwoord opvragen.
Gebruikers
Hoe maak ik een nieuwe gebruiker aan?
Op de pagina "Gegevens" -> "Gebruikersoverzicht" kan een school meerdere gebruikers aanmaken. Ieder van deze personen heeft daarbij zijn eigen gebruikersgegevens met bijbehorend e-mailadres.
Wat is het verschil tussen contracthouder, hoofdgebruiker en subgebruiker?
De contracthouder is degene binnen de school aan wie de contracten en facturen worden verzonden en heeft daarnaast dezelfde rechten als de hoofdgebruiker
De hoofdgebruiker kan alle vacatures van de school inkijken en bewerken. Daarnaast kan hij/zij de gegevens van de school aanpassen en nieuwe gebruikers aanmaken.
De subgebruiker kan alleen de vacatures die door hem/haar zijn geplaatst bewerken.
Wat kost het om extra gebruikers aan te maken?
Het lukt niet om een logo te plaatsen of te koppelen aan een vestiging
Een logo kan alleen in een JPEG of GIF bestand worden toegevoegd. Ook mag het logo niet groter zijn dan 500 kb. Bij overschrijding van dit aantal kb geeft ons systeem een foutmelding en kunt u het logo niet uploaden.
Hoe maak ik een nieuwe gebruiker binnen mijn school aan?
Op de pagina "Gegevens" -> "Gebruikersoverzicht" kan een school meerdere gebruikers aanmaken. Ieder van deze personen heeft daarbij zijn eigen gebruikersgegevens met bijbehorend e-mailadres.
Sollicitanten
Ik ben op zoek naar een werkzoekende wat moet ik doen?
Bij Meesterbaan kunt u vacatures plaatsen voor alle denkbare onderwijzende en ondersteunende vacatures op uw school. Dit doet u op de pagina de "Vacatures" -> "Meesterbaan". U klikt op "Plaats vacature" en vult de velden in. De vacature wordt vervolgens op de website getoond. Op het moment dat er een sollicitatie is op uw vacature brengen wij u daar per e-mail van op de hoogte.
Wat te doen als een sollicitant niet wordt aangenomen?
Op het moment dat u aan de hand van de CV of na een sollicitatiegesprek besluit de sollicitant niet aan te nemen dan geeft u dat binnen het systeem.
U heeft daarbij 2 mogelijkheden:
1) U kunt via het platofrm 1 of meerdere sollicitanten per e-mail een afwijzings mail te versturen. U selecteert dan 1 of meerdere kandidaten in het sollicitanten overzicht en klikt vervolgens op "opstellen e-mail". Vervolgens geeft u bij status "afwijzing"aan.
2) U gebruikt uw eigen emailprogramma of doet dit telefonisch en selecteert vervolgens bij de sollicitanten "Afgewezen".
Wat te doen als een sollicitant wordt aangenomen?
Kan ik de eindstatus van een sollicitant nog aanpassen?
Wanneer u een sollicitant een eindstatus heeft meegegeven, kunt u dat zelf niet meer aanpassen. Mocht er toch iets veranderen in de status van de sollicitant, dan kunt u dit doorgeven aan helpdesk@meesterbaan.nl . Vermeld a.u.b. de naam van de sollicitant, de titel van de vacature en welke wijziging er moet worden doorgevoerd.
Hoe handel ik sollicitaties af?
U kunt (m.u.v. de no-cure-no-pay vacatures) zelf bepalen hoe sollicitanten kunnen reageren op uw vacature. Standaard staat deze functie ingesteld op “Solliciteren via MeesterBaan”. U kunt de sollicitatie optie wijzigen door in te loggen en onder “Gegevens” op “Profiel” te klikken.
Vacatures
Hoe lang staan vacatures op de website?
De vacatures die door de scholen geplaatst zijn worden standaard 30 dagen getoond en staan maximaal 2 maanden op de website. De vacature kan na het plaatsen op ieder willekeurig moment offline gehaald worden of verlengd tot max. 2 maanden vanaf de plaatsingsdatum. Dit is in te stellen onder 'sluitdatum' bij het wijzigen van de vacature.
Is de vacature verlopen? Dan is de vacature via de knop 'Vacature verlengen' opnieuw te plaatsen.
Wat kost het om een vacature te plaatsen?
Er zijn drie verschillende opties om een vacature op MeesterBaan te plaatsen. Klik hier voor het tarievenoverzicht. Een vacature staat 30 dagen online, wordt automatisch doorgeplaatst op verschillende vacaturewebsites en wordt verstuurd naar alle werkzoekenden die bij MeesterBaan staan ingeschreven en voldoen aan het profiel van de vacature.
Hoe plaats ik een vacature?
Bij Meesterbaan kunt u vacatures plaatsen voor alle denkbare onderwijzende en ondersteunende vacatures op uw school. Dit doet u op de pagina "Vacatures" -> "Meesterbaan". U klikt op "Plaats vacature" en vult de velden in. De vacature wordt vervolgens op de website getoond.
Er zijn voldoende sollicitaties, hoe voorkom ik dat er nieuwe sollicitaties bijkomen?
Wanneer u voldoende sollicitaties heeft op de vacature kunt u de vacature 'offline' halen. Bij het wijzigen van de vacature zet u "Tonen" op "Offline". De vacature staat nog wel in uw overzicht, maar wordt niet meer aan de werkzoekenden getoond.
Inloggen
Ik heb problemen met inloggen, waaraan kan dit liggen?
- Je probeert in te loggen binnen het verkeerde gedeelte van de website. We kennen een werkzoekenden- en werkgeverspagina. De pagina www.meesterbaan.nl is voor werkzoekenden, scholen.meesterbaan.nl voor werkgevers.
- De instellingen van je browser. Check even of je dezelfde problemen met andere websites hebt en wat je hier aan kan doen, dit is per browser verschillend.
- De inloggegevens zijn niet juist. Een nieuw wachtwoord via deze link aan te vragen.
Ik heb een nieuw e-mailadres, hoe kan ik mijn e-mailadres wijzigen?
Is je mailadres veranderd? Pas het eenvoudig aan onder 'Account'.
Mijn e-mailadres wordt niet herkend
Vermoedelijk heeft dit te maken op welke website je probeert in te loggen.
Werkzoekenden: http://www.meesterbaan.nl
Werkgevers: http://scholen.meesterbaan.nl
Ik ben werkgever waar kan ik inloggen?
Werkgevers kunnen inloggen op http://scholen.meesterbaan.nl.
Hoe kan ik mijn inloggegevens op vragen?
Een nieuw wachtwoord is via deze link aan te vragen. Ontvang je geen mail? Voeg dan het mailadres servivce@meesterbaan.nl aan de contacten toe en probeer het nog een keer. Lukt het dan nog niet, stuur even een mailtje naar info@meesterbaan.nl .
Voor werkgevers:
Werkgevers kunnen via deze link een nieuw wachtwoord opvragen.
.
CV
Hoe kan ik mijn CV updaten?
Een nieuw CV toevoegen of je oude CV's beheren kun je doen onder 'Documenten' in je MeesterID.
Welke bestandseisen worden er aan mijn documenten gesteld?
Bestanden in doc,docx,pdf,jpg en png worden geaccepteerd. Zorg er voor dat het bestand max. 10 mb groot is.
Hoeveel documenten kan ik uploaden?
Je kan maximaal 10 documenten uploaden. Zorg er dus voor dat je motivatie voor de betreffende vacature niet in je CV onderbrengt, maar in het veld dat seperaat wordt aangeboden. Zo kan je met een zelfde CV bij verschillende werkgevers solliciteren.
Het lukt niet om mijn CV te uploaden
Wanneer het niet lukt om je CV te uploaden heeft dat doorgaans met 1 van onderstaande redenen te maken.
1) Je hebt al een CV onder dezelfde bestandsnaam bij MeesterBaan.
Oplossing 1: Geef je nieuwe CV een andere bestandsnaam.
Oplossing 2: Wanneer je onder “Mijn profiel” -> “Documenten” je oude CV verwijderd. Kun je een nieuwe bestand onder dezelfde naam uploaden.
2) Het bestand is groter dan de toegestane omvang van 10 mb.
Oplossing: Vaak komt dit door foto's die staan opgenomen in het bestand. Wanneer je deze comprimeerd.
Op onderstaande link vind je uitleg over het verkleinen van een bestand in Word.
Kan ik mijn CV voor meerdere sollicitaties gebruiken?
Wanneer je solliciteert via MeesterBaan kun je voor iedere sollicitatie bepalen of je je één van je eerder bij MeesterBaan ondergebrachte CV’s wilt gebruiken of een nieuw CV wil toevoegen.
Mijn CV is onleesbaar hoe komt dit?
Wanneer je een bestand direct in je browser opent dan kun je gekke tekens zien, wanneer het bestand eerst wordt gedownload en vervolgens in het juiste programma wordt geopend is het gewoon leesbaar.
Hoe kan ik mijn CV verkleinen?
Een CV mag maximaal 10 mb groot zijn. Bij overschrijding van deze grootte krijgt u een foutmelding te zien en kunt u het CV niet uploaden. Hieronder vindt u een aantal tips om uw CV te verkleinen:
- Sla uw bestand op als PDF formaat. U kunt dit doen door via "Opslaan als" het bestandsformaat te wijzigen in PDF.
- Pas de opmaak en zoek uit of dit effect heeft op de bestandsgrootte.
- Verklein afbeeldingen. Meer informatie hierover vindt u via deze link
Profiel
Hoe word ik op de hoogte gehouden van nieuwe vacatures?
Op de Vacature Zoeken pagina kun je een zoekopdracht omzetten naar een Job-Alert (vacaturemailing).
Dit doe je door eerst interessante vacatures te zoeken o.b.v. zoekwoord, plaats en afstand. Wanneer je klikt op 'Vacaturemelding ontvangen' wordt de zoekopdracht omgezet in een Job-Alert en ontvang je nieuwe vacatures die aan deze zoekopdracht voldoen direct in je mailbox.
Op basis waarvan worden de mailings verzonden?
De mailings worden afgestemd op de zoekopdracht(en) die je instelt als Job-Alert op de Vacature Zoeken pagina.
Ik wil (tijdelijk) geen mailings ontvangen.
Wanneer je (tijdelijk) geen mailings wenst te ontvangen kun je op dit instellen op de pagina 'Meldingen beheer'.
E-mail wijzigen
Hoe kan ik mijn e-mailadres bij Meesterbaan wijzigen?
Onder "Account" kun je een nieuw e-mailadres opgeven.
Sollicitatie
Heeft de school mijn sollicitatie ontvangen?
Wanneer je via Meesterbaan hebt gesolliciteerd op een vacature kan je dit controleren via "Sollicitaties". Hier worden al je sollicitaties, die je via de website hebt gedaan, getoond. De sollicitatie wordt direct getoond aan de betreffende school. Per e-mail informeren wij de school dat er nieuwe sollicitaties zijn, met het verzoek de sollicitant zo spoedig mogelijk te informeren over het vervolg van je sollicitatie.
Sollicitaties die buiten MeesterBaan om zijn verzonden, bijv. via de mail of eigen website van de school, worden hier niet getoond.
Kom ik in aanmerking voor een vacature?
Werkgevers plaatsen zelf vacatures op onze website en daarom kunnen wij niet bepalen of je in aanmerking komt voor een vacature. Wij hebben ook geen invloed op de invulling van een vacature die op onze website staat.
Wat wordt er van mij getoond bij de sollicitatie op een vacature?
Wanneer je op een vacature reageert worden je MeesterID en bestanden (CV en motivatie) aan de betreffende school getoond. Andere werkgevers kunnen deze gegevens niet zien.
Hoe kan mijn sollicitatie verwijderd worden uit het bestand van Meesterbaan?
Kandidaten kunnen hun sollicitatie laten verwijderen via het contactformulier met vermelding van de naam van de school en de functie waarop is gereageerd.
Hoe kan ik mijn gegevens wijzigen?
Kan ik ook als zij-intromer bij Meesterbaan terecht?
Ja, je kan je als zij-instromer ook bij Meesterbaan inschrijven. Je wordt dan per e-mail op de hoogte gebracht van de vacatures die jouw voorkeur hebben. Het is aan de school of je in aanmerking komt voor de vacature. Op onze vacature-pagina kun je filteren op vacatures die open staan voor zij-instromers.
Op www.werkeninhetonderwijs.nl en www.onderwijsloket.com vind je meer informatie over het werken als zij-instromer.
Ik krijg een foutmelding bij het versturen van een sollicitatie
Een foutmelding bij het versturen van een sollicitatie wordt vaak veroorzaakt door een probleem met het bestand dat bij de sollicitatie wordt gevoegd. Wanneer je CV of motivatiebrief groter is dan het aantal toegestane KB (10 mb) wordt de sollicitatie niet verzonden. Je kunt de grootte van het bestand checken door naar de map waar je het bestand hebt opgeslagen te gaan en dan met de rechtermuisknop (op het bestand) op Eigenschappen te klikken.
Wanneer je niet alle verplichte velden hebt ingevuld wordt de sollicitatie ook niet verzonden.
Ik heb een verkeerd document toegevoegd aan een sollicitatie.
Wanneer je een verkeerd bestand hebt meegestuurd met je sollicitatie kun je dit herstellen door de vacature in te trekken op 'Sollicitaties' en opnieuw te reageren. Dit kan alleen wanneer de vacature nog online staat. Is de vacature offline? Neem dan even contact op met de werkgever achter de vacature.
Waarom verschijnt mijn laatste sollicitatie niet in mijn sollicitatieoverzicht?
Alle sollicitaties die via het systeem van MeesterBaan zijn gelopen worden bijgehouden op de pagina "Sollicitaties". Wanneer een sollicitatie hier niet verschijnt kan dit twee oorzaken hebben, namelijk:
1. De sollicitatie is niet verzonden. Wanneer er bijv. geen CV of motivatiebrief is geselecteerd wordt de sollicitatie niet verzonden. Loop in dit geval opnieuw de sollicitatieprocedure door en solliciteer opnieuw;
2. De sollicitatie loopt via een externe pagina (bijv. de website van de school zelf). Wij hebben geen zicht in gegevens van externe websites en daardoor verschijnen deze sollicitaties niet in uw sollicitatieoverzicht.
Ik heb op een vacature gereageerd maar nog geen reactie?
Werkgevers zijn verantwoordelijk voor de afhandeling van de sollicitaties. Vanuit MeesterBaan stimuleren wij scholen om spoedig actie te ondernemen richting sollicitanten. Op het moment dat een school na 10 dagen nog geen actie heeft ondernomen, wordt er een reminder verzonden.
Ik heb een vraag over de vacature.
Alle informatie die ons over de vacature bekend is staat op de website. Specifieke vragen of ontbrekende gegevens kan je bij je sollicitatie in het veld motivatie aan de school voorleggen. De school zal je vervolgens meer duidelijkheid verschaffen. Voor inhoudelijke vragen over de vacature kun je ook direct contact zoeken met de betreffende werkgever.
Uitschrijven
Hoe kan ik mij bij Meesterbaan uitschrijven?
De vacaturemailing deactiveren
Dit doe je door op het tabblad "Vacaturemeldingen Beheren'' te klikken en Job-Alerts uit te schakelen.
Je account definitief verwijderen.
Je kunt je account definitief verwijderen door in te loggen en dan naar "Account" --> Account verwijderen te gaan.
Werkgever
Waar kan ik mijn school aanmelden?
Werkgevers worden bediend via http://scholen.meesterbaan.nl/.
CV search
Ik krijg een foutmelding na het uploaden van bestanden.
Wanneer je een foutmelding krijgt bij het uploaden van een bestand is het bestand vermoedelijk te groot. Bestanden mogen maximaal 10 mb zijn, wanneer je het bestand verkleind zou het probleem verholpen moeten zijn.
Het lukt niet om een pasfoto te uploaden
Wanneer het niet lukt om een pasfoto toe te voegen heeft dit in principe altijd te maken met één van onderstaande oorzaken.
- De pasfoto is te groot. De pasfoto mag maximaal 500 kb zijn. Een pasfoto verkleinen kun je doen via het programma Paint. Wanneer je de pasfoto in Paint opent, zie je bovenin de bewerkingsbalk “Formaat wijzigen” staan. Je klikt hierop en daar kun je twee onderdelen wijzigen, namelijk het percentage en het aantal pixels. Om de foto te verkleinen klik je op Pixels en verklein je het getal waar “Horizontaal” voor staat. Wanneer dit getal tussen de 80 en 200 staat is de kans groot dat de foto kleiner is dan 500 kb. Je kunt het aantal kb checken door de foto op te slaan en dan onderin de balk van Paint te kijken naar het formaat. Wanneer de foto onder de 500 kb is kan je deze uploaden op de Invalpoolpagina.
- De bestandsindeling is niet goed. De bestandsindeling van een pasfoto dient een JPEG of PNG bestand te zijn. PDF of Word bestanden kunnen daarom niet worden toegevoegd.
Waarom moeten worden referenties opgeven en wat gebeurt er met de referenties?
Werkgevers kunnen bij interesse je referenties checken om een beter beeld van jou als mogelijke werknemer te krijgen.
Wie heeft er toegang tot mijn profiel?
Als je beschikbaar bent in de CV-search kan een school jouw profiel vinden door te zoeken op functie, regio en bevoegdheid. Daarnaast kan een werkgever ook je profiel inzien als je op een vacature van deze organisatie reageert.
Kan ik mezelf promoten aan de scholen?
Je kan je niet direct promoten aan een school, maar je kunt wel jouw profiel zo aantrekkelijk mogelijk invullen. Hieronder vind je enkele tips die jouw profiel een positieve boost geven:
- Vul alle velden van je MeesterID in en controleer je teksten op typefouten;
- Beschrijf jezelf kort en bondig; probeer niet té veel tekst te gebruiken bij je motivatie en persoonlijke omschrijving;
- Een (pas)foto en titel zijn niet verplicht, maar komen je profiel wel ten goede. Een representatieve foto en een pakkende titel geven de school een beter beeld;
- Meld jezelf alleen aan voor de functie(s) waar je werkervaring in hebt en bevoegd voor bent;
- Houd je profiel up-to-date.
Inschrijven
Werken in het onderwijs
Wat heb ik nodig om les te kunnen geven?
Om les te geven in het basisonderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs en hoger onderwijs is een onderwijsbevoegdheid verplicht. Deze onderwijsbevoegdheid kan behaald worden aan een lerarenopleiding, via een educatieve minor of via een zij-instroom traject.
In het huidige onderwijssysteem zijn drie onderwijsbevoegdheden:
1. De onderwijsbevoegdheid voor het basisonderwijs. Met deze bevoegdheid kan les worden gegeven in het (speciaal) basisonderwijs. Deze bevoegdheid is te behalen via de pabo.
2. Tweede graads bevoegdheid voor het voortgezet onderwijs. Met deze bevoegdheid kan les worden gegeven in het (v)mbo, het praktijkonderwijs en de eerste drie klassen van de havo en het vwo. Deze bevoegdheid kan worden gehaald door een lerarenopleiding af te ronden aan een hogeschool.
3. Eerste graads bevoegdheid voor het voortgezet onderwijs. Met deze bevoegdheid kan les worden gegeven aan het (v)mbo, het praktijkonderwijs en alle klassen van de havo en het vwo. Deze bevoegdheid richt zich met name op de bovenbouw van de havo en het vwo. De opleiding tot eerstegraads docent kan worden gevolgd bij een hogeschool of universiteit.
Ik wil graag in het onderwijs gaan werken, wat kan ik doen?
Om te beginnen is het belangrijk om na te gaan in welke sector je wilt gaan werken en in welke functie. Afhankelijk van deze wensen, in combinatie met je vooropleiding, kan een route worden uitgestippeld om in het onderwijs te gaan werken. Door op onderstaande links te klikken vind je meer informatie over het werken in jouw gewenste sector.
- Ik wil in het basisonderwijs gaan werken
- Ik wil in het voortgezet onderwijs gaan werken
- Ik wil in het speciaal onderwijs gaan werken + extra link
- Ik wil in het beroepsonderwijs gaan werken
Ik wil als zij-instromer in het onderwijs gaan werken
Met de juiste vooropleiding en ervaring is het mogelijk om via een zogenaamd zij-instroomtraject direct aan de slag te gaan in het onderwijs en scholing te volgen voor een onderwijsbevoegdheid. Meer informatie over dit traject is te vinden via deze link of via de website van het Onderwijsloket.
Werken in het onderwijs zonder bevoegdheid
Het is mogelijk om (tijdelijk) zonder bevoegdheid te gaan werken in het onderwijs. In veel gevallen is dit dan als zij-instromer, leraar in opleiding (lio) of gastdocent. Bij een ziektevervanging mag een onbevoegde leraar deze lessen maximaal één jaar over nemen.
Ik wil als onderwijsassistent aan de slag
Om als onderwijsassistent aan de slag te kunnen gaan wordt over het algemeen een specifieke opleiding tot onderwijsassistent gevraagd. Er zijn twee mbo-opleidingen tot onderwijsassistent:
- Sociaal Pedagogisch Werk (niveau 3)
- Onderwijsassistent (niveau 4)
Lees hier meer over het werken als onderwijsassistent.