Onderwijs bij Visio = Meedoen mogelijk maken
De Visio-school in Rotterdam is in de eerste plaats een gewone school waar leerlingen leren en zich ontwikkelen. Toch is het óók een heel speciale school, want de visuele beperking van onze leerlingen vraagt om aanpassing van het onderwijs. Bijvoorbeeld aanpassingen van het materiaal, de lesmethoden en de lesomgeving.
Stevige basis voor de toekomst
Wij willen onze leerlingen een stevige basis bieden voor de toekomst. Dat doen we door hen te leren wie ze zijn, ze sociaal vaardig te maken, maar vooral door een goede opleiding waarmee ze kansen krijgen in het vervolgonderwijs. We vinden het belangrijk dat onze leerlingen een reëel beeld krijgen van hun mogelijkheden. Daarom besteden we veel aandacht aan ervaringsgericht leren. Onze leerlingen nemen daarom deel aan schooloverstijgende projecten zoals: excursies, werkweken en werkervaringstrajecten. Dit doen we zoveel mogelijk samen met reguliere scholen.
Zorg in onderwijs
Veel van onze leerlingen hebben niet alleen behoefte aan passend onderwijs maar ook aan goede zorg. Het kan bijvoorbeeld gaan om zorg binnen school die het mogelijk maakt dat de leerling onderwijs volgt. Maar ook om aanvullende zorg buiten school. Denk bijvoorbeeld aan het leren oriënteren en zelfstandig bewegen in de buitenwereld, maar ook aan verzorging en hulp bij verschonen, eten en drinken. We streven binnen Visio naar een optimale samenwerking tussen onderwijs en zorg. De verschillende hulpvragen van onze leerlingen beantwoorden we daarom in samenhang, met een op maat samengesteld onderwijs-zorgarrangement.
Voor wie is onze school?
De afdelingen die we hebben zijn:
- speciaal basisonderwijs voor leerlingen met een visuele beperking.
- voorgezet speciaal onderwijs voor leerlingen met een visuele beperking.
- speciaal onderwijs aan leerlingen met een meervoudige beperking.
Missie
Visio Onderwijs wil het motto vertalen in het best mogelijke onderwijs en de best mogelijke begeleiding voor leerlingen met een visuele beperking. Hieronder verstaan we dat onderwijs en begeleiding gericht zijn op kwalificatie, persoonsvorming en participatie en dat we iedere leerling stimuleren tot maximale ontwikkeling te komen op deze gebieden.
Perspectief voor iedere leerling
Iedere leerling met al z’n mogelijkheden, beperkingen, talenten en bijzonderheden stimuleren we zo goed mogelijk in zijn ontwikkeling tot zelfbewuste wereldburger met een passend perspectief op de toekomst. We reiken leerlingen met een visuele beperking (en bijkomende problematiek) en leerlingen met een visuele en verstandelijke beperking
(met bijkomende problematiek) alle benodigde ondersteuning, hulp en tools aan met het doel dat zij– als kind, jongere en (in hun toekomstige leven) als (jong) volwassene – passend bij hun mogelijkheden:
- zo zelfstandig, zelfredzaam en autonoom door het leven gaan
- volwaardig participeren in een steeds veranderende maatschappij
- als wereldburger de wereld tegemoet treden
Visie
Leren en ontwikkelen vinden zoveel mogelijk plaats midden in de maatschappij op basis van een moderne pedagogische benadering, flexibel, passend, en op basis van een sterk geloof in het ontwikkelingspotentieel van alle leerlingen. Daarom hanteren we als uitgangspunt: "Zo gewoon als mogelijk, zo speciaal als nodig".
Voor blinde en slechtziende leerlingen zijn, naast de algemene cognitieve vaardigheden, de sociale, emotionele en levensorganiserende vaardigheden erg belangrijk. Juist door het toepassen van uitdagende didactische strategieën, steeds vertrekkend vanuit de context van de leerling met de visuele beperking, beogen wij de leerlingen zo optimaal mogelijk voor te bereiden op een plek in de samenleving. We willen bijdragen aan de ontwikkeling van het zelfbewustzijn van leerlingen, met een reëel zelfbeeld, zelfvertrouwen, eigenaarschap en autonomie.