Voortgezet onderwijs
Regulier / Algemeen
Samenwerking
1.100 Leerlingen
Omschrijving van Damstede
Het Damstede Lyceum wil een school zijn waarin gedacht wordt vanuit de leerling, waar onze leerlingen zich gezien voelen, waar personeel en leerlingen van en met elkaar leren en elkaar helpen. Kennisverwerving, maar ook persoonlijke groei vinden wij belangrijk voor succesvol burgerschap in een moderne samenleving. Om dat leren te bevorderen werken wij vanuit de visie“ school als tweede huis.
Personeel en leerlingen tonen verantwoordelijkheid voor elkaar en voor hun omgeving, zodat een veilige leer- en leefwereld ontstaat. Het is onze ambitie om kwalitatief hoogwaardig havo en vwo-onderwijs te geven. Wij willen onze leerlingen uitdagen om het beste van zichzelf te laten zien zowel op gebied van schoolprestaties als ook op sociaal en emotioneel gebied. Kortom: wij willen onze leerlingen goed begeleiden op hun weg naar een vervolgopleiding en volwassenheid. We doen dit vanuit een interconfessionele achtergrond.
Op het Damstede Lyceum vinden we het belangrijk dat leerlingen bewust kiezen. Eerst oriënteren en ontdekken wat ze interessant vinden en waar ze goed in zijn, dus welk talent ze hebben. Vervolgens bepalen wat zij kiezen. Het eerste leerjaar is zo ingericht dat leerlingen een tweetal modules volgen. Deze staan naast de vakken van de normale lessentabel. Welke modules dat zijn, hangt af van het soort brugklas. Aan het einde van leerjaar 1 kiezen zij voor een van de stromen; gymnasium of technasium. Deze stromen kunnen in de bovenbouw gekozen worden als eindexamenvak.
Het Damstede Lyceum maakt deel uit van stichting ZAAM interconfessioneel voortgezet onderwijs met scholen in Zaanstad, Amsterdam en Monnickendam. Deze 23 scholen verzorgen voor ruim 11.000 leerlingen het onderwijs in deze regio, van praktijkschool tot gymnasium. Het zijn herkenbare, kleinschalige scholen met een eigen gezicht, oog voor de individuele leerling en met een sterke binding met de omgeving.
Personeel en leerlingen tonen verantwoordelijkheid voor elkaar en voor hun omgeving, zodat een veilige leer- en leefwereld ontstaat. Het is onze ambitie om kwalitatief hoogwaardig havo en vwo-onderwijs te geven. Wij willen onze leerlingen uitdagen om het beste van zichzelf te laten zien zowel op gebied van schoolprestaties als ook op sociaal en emotioneel gebied. Kortom: wij willen onze leerlingen goed begeleiden op hun weg naar een vervolgopleiding en volwassenheid. We doen dit vanuit een interconfessionele achtergrond.
Op het Damstede Lyceum vinden we het belangrijk dat leerlingen bewust kiezen. Eerst oriënteren en ontdekken wat ze interessant vinden en waar ze goed in zijn, dus welk talent ze hebben. Vervolgens bepalen wat zij kiezen. Het eerste leerjaar is zo ingericht dat leerlingen een tweetal modules volgen. Deze staan naast de vakken van de normale lessentabel. Welke modules dat zijn, hangt af van het soort brugklas. Aan het einde van leerjaar 1 kiezen zij voor een van de stromen; gymnasium of technasium. Deze stromen kunnen in de bovenbouw gekozen worden als eindexamenvak.
Het Damstede Lyceum maakt deel uit van stichting ZAAM interconfessioneel voortgezet onderwijs met scholen in Zaanstad, Amsterdam en Monnickendam. Deze 23 scholen verzorgen voor ruim 11.000 leerlingen het onderwijs in deze regio, van praktijkschool tot gymnasium. Het zijn herkenbare, kleinschalige scholen met een eigen gezicht, oog voor de individuele leerling en met een sterke binding met de omgeving.
Bijzonderheden
Het Damstede Lyceum maakt deel uit van stichting ZAAM interconfessioneel voortgezet onderwijs met scholen in Zaanstad, Amsterdam en Monnickendam. Deze 23 scholen verzorgen voor ruim 11.000 leerlingen het onderwijs in deze regio, van praktijkschool tot gymnasium. Het zijn herkenbare, kleinschalige scholen met een eigen gezicht, oog voor de individuele leerling en met een sterke binding met de omgeving.
Video
Bibliotheek van het Damstede Lyceum