Onderwijs bij Visio = Meedoen mogelijk maken
Visio Onderwijs Breda biedt onderwijs aan leerlingen met visuele en meervoudige beperking en bestaat uit twee afdelingen:
- SO-mb Speciaal Onderwijs bij een (ernstige)meervoudige beperking. Voor leerlingen met een visuele, verstandelijke en mogelijk motorische beperking van 4 tot 12-14 jaar.
- SO-emb Speciaal Onderwijs bij een ernstige meervoudige beperking. Voor leerlingen met een visuele, verstandelijke en mogelijk motorische beperking van 4 tot 12-14 jaar.
- Een groot deel van de leerlingen heeft naast boven omschreven beperkingen nog een andere beperking zoals bijvoorbeeld een aan autisme verwante contactstoornis (ASS).
Missie
Visio Onderwijs wil het motto vertalen in het best mogelijke onderwijs en de best mogelijke begeleiding voor leerlingen met een visuele beperking. Hieronder verstaan we dat onderwijs en begeleiding gericht zijn op kwalificatie, persoonsvorming en participatie en dat we iedere leerling stimuleren tot maximale ontwikkeling te komen op deze gebieden.
Perspectief voor iedere leerling
Iedere leerling met al z’n mogelijkheden, beperkingen, talenten en bijzonderheden stimuleren we zo goed mogelijk in zijn ontwikkeling tot zelfbewuste wereldburger met een passend perspectief op de toekomst. We reiken leerlingen met een visuele beperking (en bijkomende problematiek) en leerlingen met een visuele en verstandelijke beperking
(met bijkomende problematiek) alle benodigde ondersteuning, hulp en tools aan met het doel dat zij– als kind, jongere en (in hun toekomstige leven) als (jong) volwassene – passend bij hun mogelijkheden:
- zo zelfstandig, zelfredzaam en autonoom door het leven gaan
- volwaardig participeren in een steeds veranderende maatschappij
- als wereldburger de wereld tegemoet treden
Visie
Leren en ontwikkelen vinden zoveel mogelijk plaats midden in de maatschappij op basis van een moderne pedagogische benadering, flexibel, passend, en op basis van een sterk geloof in het ontwikkelingspotentieel van alle leerlingen. Daarom hanteren we als uitgangspunt: "Zo gewoon als mogelijk, zo speciaal als nodig".
Voor blinde en slechtziende leerlingen zijn, naast de algemene cognitieve vaardigheden, de sociale, emotionele en levensorganiserende vaardigheden erg belangrijk. Juist door het toepassen van uitdagende didactische strategieën, steeds vertrekkend vanuit de context van de leerling met de visuele beperking, beogen wij de leerlingen zo optimaal mogelijk voor te bereiden op een plek in de samenleving. We willen bijdragen aan de ontwikkeling van het zelfbewustzijn van leerlingen, met een reëel zelfbeeld, zelfvertrouwen, eigenaarschap en autonomie.
Werkomgeving
Bijzonderheden
Uit het juryrapport excellente school:
Het bijzondere is normaal op deze school
De jury is onder de indruk van de concretisering van de ambities van het vastgelegde onderwijs- en schoolbeleid. Meer nog van het gevoel dat in de school de innovatieve en bijzondere wijze van werken door de medewerkers als normaal wordt ervaren. Het desbetreffende school- en onderwijsbeleid is door alle medewerkers zodanig geïncorporeerd in hun professionele doen en laten, dat het henzelf niet meer opvalt als zijnde bijzonder. Het schoolteam kenmerkt zich door de passie voor het werken met deze leerlingen en door hun voortdurende inzet om te innoveren en de eigen professionaliteit te versterken. Het geven van feedback onderling is een dagelijkse bezigheid en onderdeel van de functioneringsgesprekken in teamverband. De medewerkers en de leerlingen ervaren op school een professionele en veilige werkomgeving.
De jury is van mening dat de werkwijze van Visio Onderwijs Breda andere scholen kan inspireren.