Omschrijving van Stedelijk Dalton Lyceum VWO
Uitdagend en inspirerend onderwijs
Op het Stedelijk Dalton Lyceum VWO laten we onze 850 leerlingen de wereld om hen heen ontdekken. Dat doen we met een team van zo’n 80 onderwijsprofessionals. Die 930+ unieke persoonlijkheden maken onze school zo bijzonder. Want zoals jij is er maar één. We werken hier op een ontspannen manier samen aan uitdagend en inspirerend onderwijs.
Wat onze locatie zo bijzonder maakt
Op onze locatie geven we les op atheneum- en gymnasiumniveau en bieden we tweetalig onderwijs aan. Waar velen bij een vwo-school traditioneel onderwijs verwachten, bewijzen wij het tegendeel. Wij dagen leerlingen uit verder te kijken dan de grenzen van hun klas, stad of land. Ze ontwikkelen zich tot echte wereldburgers. Dat betekent dat we veel aandacht hebben voor internationalisering, cultuur en creativiteit.
Als daltonschool werken we actief aan executieve vaardigheden. Ons onderwijs is daarmee veel meer dan de route naar een diploma. Leerlingen leggen hier de basis voor een mooie toekomst als kritische en creatieve wereldburger.
Vrijheid en verantwoordelijkheid
De sfeer op onze school is gemoedelijk. Klassenmanagement kost relatief weinig energie, waardoor er ruimte overblijft om te innoveren. Om nieuwe werkvormen te bedenken en zo samen met je collega’s en leerlingen te werken aan uitdagend onderwijs.
We vinden het fantastisch als onze collega’s het lef tonen om te falen. Je kunt beter iets proberen dat mislukt, dan op de automatische piloot je lesmethode volgen. Je leert er gegarandeerd van. Natuurlijk is niet iedere les even creatief. Maar dat je de ruimte krijgt om het op jouw manier te doen, is wat onze collega’s zo fijn vinden aan het werken op onze locatie.
Video
Collega’s aan het woord
“Frans is zoveel meer dan alleen het stampen van woordjes. Niet alleen het verwerven van vocabulaire is hierin belangrijk. Zo leren leerlingen ook over de culturele diversiteit in Franstalige gebieden, actuele thema’s en Francofonie. Een taal leer je om ermee te communiceren, en dat doe je altijd samen. Zo stimuleer ik leerlingen in mijn lessen door middel van veel interactie en spel, doorzettingsvermogen en lef te tonen in het gebruik van de taal. Doen! De vrijheid en veiligheid om fouten te maken is hierin een pré. Als oud-leerling van het Dalton, vind ik de zelfstandigheid en verantwoordelijkheid geven aan de leerlingen belangrijk. Leerlingen leren plannen, samenwerken en initiatief te nemen. De vaardigheden die de leerlingen leren op het Dalton, nemen zij mee in hun vervolgopleiding.”
Linsey
Docent Frans