Omschrijving van De Arend
Visie
.
Werkomgeving
Het pedagogische klimaat
De kinderen die bij ons op school worden aangemeld, hebben allemaal een andere reden waarvoor ze op De Arend zijn aangewezen. Vaak speel 1 of meerdere van de volgende redenen een rol:
- Ze hebben moeite met het schoolse leren;
- Ze hebben weinig zelfvertrouwen;
- Ze kunnen zich slecht concentreren;
- Ze kunnen moeilijk stilzitten;
- Ze hebben moeite met vrije situaties;
- Ze hebben gedragsproblemen.
Soms zijn er ook weer heel andere redenen: per kind kijken we of we de mogelijkheid hebben om de ondersteuning te kunnen bieden die het nodig heeft.
Door onze kleinere groepen en de wijze waarop wij het leerproces vormgeven, zijn we in staat om veiligheid, regelmaat en structuur aan te bieden. Als leerkrachten staan we naast het kind en hebben een ontvankelijke houding voor de specifieke hulpvraag van ieder kind (onderwijs op maat). Daarbij stellen we duidelijke grenzen, waardoor er een veilige leeromgeving ontstaat. Als deze grens wordt overschreden, bijvoorbeeld als de leerling een gevaar voor zichzelf en/of de omgeving wordt, gaan we in gesprek met ouders na welk onderwijs beter bij deze leerling zou passen. Want dat is wat we willen; dat kinderen op een passende plek komen.
Organisatie van het onderwijs
Groepen op school De leerlingen zijn verdeeld over zes groepen. Iedere groep wordt aangeduid met een letter: A t/m E, waarbinnen kinderen geplaatst zijn in één van de groepen 1 t/m 8, zoals ook de basisschool die kent. In de groepen zitten leerlingen vanuit de verschillende jaargroepen (bijvoorbeeld leerlingen uit groep E zitten in groep 7 of 8).
Ieder jaar wordt bij alle leerlingen gekeken in welke groep (A t/m E) zij geplaatst worden, terwijl de leerling wél in een hoger leerjaar (1 t/m 8) komt. Het is dus mogelijk dat uw kind in dezelfde groep blijft, maar niet is ‘blijven zitten’. De leerling gaat verder met de lesstof waar hij/zij het voorgaande jaar is geëindigd. De groepen worden samengesteld op basis van de samenhang tussen de volgende kenmerken:
- leeftijd
- leervorderingen
- sociaal-emotionele ontwikkeling
- past het kind bij de andere kinderen van de groep
- past het kind bij de leerkracht.
In het speciaal basisonderwijs is de gemiddelde groepsgrootte kleiner dan in het gewone basisonderwijs. Door de jaren heen blijkt wel dat de groepen gemiddeld iets groter worden. Als basis gaan wij uit van gemiddeld 16 leerlingen per groep, waarbij de onderbouwgroepen over het algemeen wat kleiner zijn dan de bovenbouwgroepen.