Basisonderwijs
Regulier / Algemeen
Openbaar
140 Leerlingen
Omschrijving van IJpleinschool
Innoord is het bestuur van alle zestien openbare basisscholen die Amsterdam-Noord rijk is. De stichting is verantwoordelijk voor het onderwijs aan ruim 4000 kinderen.
Innoord, voorheen Stichting Openbaar Onderwijs Noord, is voortgekomen uit het stadsdeel Amsterdam-Noord. Tot 2008 lag het schoolbestuur van de openbare basisscholen in Amsterdam-Noord in handen van het stadsdeel. Het jaar ervoor had de stadsdeelraad van Amsterdam-Noord besloten om het basisonderwijs te verzelfstandigen in de vorm van een bestuurscommissie. Daarom werd vanaf 1 januari 2008 de Bestuurscommissie Openbaar Primair Onderwijs Amsterdam-Noord eindverantwoordelijk voor het onderwijs dat in de openbare scholen wordt verzorgd. Door de oprichting van een aparte stichting op 30 december 2010 heeft het schoolbestuur een onafhankelijkere positie gekregen. Vanaf 2 juni 2017 zijn we verder gegaan onder de naam Innoord.
De stichting is onderdeel van de Federatie Openbaar Primair Onderwijs Amsterdam. Ook Amsterdam West Binnen de Ring (AWBR), Samen tussen Amstel en IJ (STAIJ), Stichting Sirius, Stichting Openbaar Onderwijs aan de Amstel en Stichting Westelijke Tuinsteden (STWT) zijn lid van deze federatie.
Visie
Ieder kind heeft een talent en e`lk talent is even belangrijk. Ongeacht afkomst, cultuur, IQ, opvoeding of geloof. Het is de kunst dat talent te vinden en tot bloei te laten komen. En dat talent te versterken. Dat schept zelfvertrouwen, zelfstandigheid en zelfbewustzijn. En dat positieve zelfbeeld zorgt later voor actieve wereldburgers die volwaardig meedoen in de maatschappij.
Missie
De toekomst voorbereiden op onze leerlingen. Dit klinkt misschien wat vreemd, maar het is vooral een statement. We willen ermee zeggen dat we met ons onderwijs invloed willen uitoefenen op de toekomt. Kinderen zijn de toekomst.
Innoord, voorheen Stichting Openbaar Onderwijs Noord, is voortgekomen uit het stadsdeel Amsterdam-Noord. Tot 2008 lag het schoolbestuur van de openbare basisscholen in Amsterdam-Noord in handen van het stadsdeel. Het jaar ervoor had de stadsdeelraad van Amsterdam-Noord besloten om het basisonderwijs te verzelfstandigen in de vorm van een bestuurscommissie. Daarom werd vanaf 1 januari 2008 de Bestuurscommissie Openbaar Primair Onderwijs Amsterdam-Noord eindverantwoordelijk voor het onderwijs dat in de openbare scholen wordt verzorgd. Door de oprichting van een aparte stichting op 30 december 2010 heeft het schoolbestuur een onafhankelijkere positie gekregen. Vanaf 2 juni 2017 zijn we verder gegaan onder de naam Innoord.
De stichting is onderdeel van de Federatie Openbaar Primair Onderwijs Amsterdam. Ook Amsterdam West Binnen de Ring (AWBR), Samen tussen Amstel en IJ (STAIJ), Stichting Sirius, Stichting Openbaar Onderwijs aan de Amstel en Stichting Westelijke Tuinsteden (STWT) zijn lid van deze federatie.
Visie
Ieder kind heeft een talent en e`lk talent is even belangrijk. Ongeacht afkomst, cultuur, IQ, opvoeding of geloof. Het is de kunst dat talent te vinden en tot bloei te laten komen. En dat talent te versterken. Dat schept zelfvertrouwen, zelfstandigheid en zelfbewustzijn. En dat positieve zelfbeeld zorgt later voor actieve wereldburgers die volwaardig meedoen in de maatschappij.
Missie
De toekomst voorbereiden op onze leerlingen. Dit klinkt misschien wat vreemd, maar het is vooral een statement. We willen ermee zeggen dat we met ons onderwijs invloed willen uitoefenen op de toekomt. Kinderen zijn de toekomst.
Bijzonderheden
Missie: Teamwork aan het IJ, je doet het samen.
Op OBS IJplein wordt veel aandacht besteed aan de taalontwikkeling en sociale vaardigheden van de kinderen omdat een goede beheersing van de taal en sociaal vaardig zijn de kinderen verder helpt in hun brede ontwikkeling.
Om dit goed te kunnen ondersteunen werken we in alle clusters met Kaleidoscopische elementen en besteden we ook veel aandacht aan creatieve vakken zoals beeldende vorming, theaterlessen en muziek. De IJpleinschool heeft een vakdocent voor beeldende vorming die naast de lessen Beeldende Vorming ook theaterlessen verzorgt tijdens en na schooltijd.
Ook voor Bewegingsonderwijs is een vakleerkracht aanwezig. Naast de reguliere gymlessen aan de groepen 3 t/m 8 krijgen ook de kinderen van de onderbouw een keer per week 'kleutergym' van de vakleerkracht.
Tijdens en na schooltijd wordt veel sportieve activiteiten aangeboden in samenwerking met de stichting Wijsneus.
De leerstof wordt gedifferentieerd aangeboden. De kinderen werken op hun eigen niveau en tempo. Voor leerlingen die behoefte hebben aan meer uitdaging zijn er mogelijkheden tot verdieping of het uitvoeren van aparte projecten.
In de groepen 3 t/m 5 worden de leerlingen wekelijks tijdens het 'speelwerken' uitgedaagd om op een spelende manier te leren. Onder begeleiding van leerkrachten en ouders leren kinderen te werken aan hun zelfgekozen taak. Samenwerken is hierbij een belangrijk onderdeel. Het nabespreken van de taak en het proces is een vast onderdeel van het 'speelwerken'.
Op OBS IJplein wordt veel aandacht besteed aan de taalontwikkeling en sociale vaardigheden van de kinderen omdat een goede beheersing van de taal en sociaal vaardig zijn de kinderen verder helpt in hun brede ontwikkeling.
Om dit goed te kunnen ondersteunen werken we in alle clusters met Kaleidoscopische elementen en besteden we ook veel aandacht aan creatieve vakken zoals beeldende vorming, theaterlessen en muziek. De IJpleinschool heeft een vakdocent voor beeldende vorming die naast de lessen Beeldende Vorming ook theaterlessen verzorgt tijdens en na schooltijd.
Ook voor Bewegingsonderwijs is een vakleerkracht aanwezig. Naast de reguliere gymlessen aan de groepen 3 t/m 8 krijgen ook de kinderen van de onderbouw een keer per week 'kleutergym' van de vakleerkracht.
Tijdens en na schooltijd wordt veel sportieve activiteiten aangeboden in samenwerking met de stichting Wijsneus.
De leerstof wordt gedifferentieerd aangeboden. De kinderen werken op hun eigen niveau en tempo. Voor leerlingen die behoefte hebben aan meer uitdaging zijn er mogelijkheden tot verdieping of het uitvoeren van aparte projecten.
In de groepen 3 t/m 5 worden de leerlingen wekelijks tijdens het 'speelwerken' uitgedaagd om op een spelende manier te leren. Onder begeleiding van leerkrachten en ouders leren kinderen te werken aan hun zelfgekozen taak. Samenwerken is hierbij een belangrijk onderdeel. Het nabespreken van de taak en het proces is een vast onderdeel van het 'speelwerken'.