Basisonderwijs
Regulier / Algemeen
Rooms-Katholiek
255 Leerlingen
Omschrijving van De Ruyter
De school en haar omgeving
Onze dorpsgemeenschap Weurt kent één school: De Ruyter. Het dorp is relatief klein met 2250 inwoners en valt onder de gemeente Beuningen.
Wij zijn een katholieke school en staan open voor ouders en kinderen met een andere overtuiging. De school heeft een centrale plaats in de dorpsgemeenschap. De school is sinds 2016 gevestigd in MFA de Kloosterhof. Naast de school maken de sportzaal, peuteropvang en voor- en naschoolse opvang deel uit van het gebouw.
Op 1 feb 2024 telde de school 184 leerlingen waarbij ook steeds meer leerlingen met een andere thuistaal. Deze leerlingen worden extra begeleid door een NT2 leerkracht.
De Ruyter is een school waar veel aandacht uitgaat naar de totale ontwikkeling van het kind. Wij vinden het belangrijk om kinderen de basisvaardigheden van taal en rekenen mee te geven, daarbij worden de kinderen actief betrokken bij hun eigen leerproces en leren ze doelgericht te werken aan kennis, vaardigheden en inzicht. Het allerbelangrijkste wat de kinderen op school nodig hebben is een fijn pedagogisch klimaat. Gedurende het hele schooljaar wordt er veel aandacht besteed aan de groepsvorming en de persoonlijke ontwikkeling.
Visie en missie van de school
De Ruyter geeft door middel van de visie, de missie en de vier kernwaarden van de school aan hoe we de schoolvaardigheden als team vertalen naar concreet en waarneembaar gedrag van kinderen en leerkrachten.
De Ruyter is een school in ontwikkeling. Het team van de Ruyter is een enthousiast, betrokken en warm team. Bij alle veranderingen die er zijn, willen we het primaire proces steeds als uitgangspunt nemen. Goed onderwijs krijgt immers vorm in de klas. We gaan ervan uit dat een kind op school zit om te leren. We leggen de nadruk op de basisvaardigheden rekenen, (begrijpend) lezen en taal, maar daarnaast vinden we het belangrijk dat kinderen vertrouwen hebben in zichzelf, in anderen en zorgzaam zijn voor elkaar. We vinden het belangrijk dat kinderen binnen een groep kunnen samen spelen en samen werken, waarbij ze zelfstandig keuzes kunnen maken in het belang van de eigen ontwikkeling en de ontwikkeling van de ander.
Onze visie
Visie van De Ruyter op het jonge kind
Binnen de visie van De Ruyter is er een speciale plaats ingeruimd voor het jonge kind. De kleuter is namelijk nog geen schoolkind; er zijn essentiële verschillen. Het brein van het jonge kind is als een computer die nog gebouwd moet worden. De hardware van die computer wordt tussen 0 en 7 jaar opgebouwd. Die hardware wordt gevormd door de primair sensorische hersengebieden en bestaat uit het vermogen tot aandachtig kijken en luisteren. Verder wordt het spraakvermogen geactiveerd en wordt een geheugen opgebouwd. Bovendien bestaat de hardware uit motorische vaardigheden die het mogelijk maken om de complexe vaardigheden van sporten en schrijven te kunnen uitvoeren. Pas als het kind de hardware heeft opgebouwd, kan aan de installatie van de softwarepakketten worden begonnen, kortom alle schoolvakken. Wanneer de software wordt geïnstalleerd, voordat de hardware zich goed heeft kunnen vestigen, loopt de computer voortdurend vast.
Kinderen tot zes à zeven jaar ontwikkelen zich bovendien holistisch (alomvattend), waarbij de verschillende ontwikkelingsdomeinen zich spelenderwijs en in interactie met elkaar ontwikkelen. Die ontwikkelingsdomeinen zijn: taal-, reken-, denk- en creatieve ontwikkeling (probleemoplossend denken), ontdekken (wereldoriëntatie), bewegen (grove en fijne motoriek). Spelen is daarbij een integrerende activiteit, omdat binnen het spel alle genoemde ontwikkelingsdomeinen samenkomen.
Om voor jonge kinderen werkelijk betekenisvol te zijn en aan te sluiten bij hun manier van leren ruimen wij de centrale rol in voor het vrije, informele spel. Aangezien dit de meest krachtige en meest natuurlijke vorm van leren is. Jonge kinderen denken door te handelen, denken door te doen. Spel is voor jonge kinderen de meest krachtige en betekenisvolle mogelijkheid om zich te ontwikkelen tot ‘zichzelf’ en daarbij de kennis en vaardigheden op te doen die zij in de rest van hun leven nodig zullen hebben. Daarom hebben kinderen ruimte nodig voor vrij spelen en experimenteren. Het werken met de thema’s van IPC/IEYC biedt ons de mogelijkheid om situaties te creëren waarin het kind in zijn eigen spel precies datgene leert wat hij op dat moment nodig heeft. Met onze begeleiding ontstaat het leren in de spontane activiteit die van betekenis is voor het kind.
Onze missie
Het bieden van kwalitatief hoogwaardig onderwijs in een inspirerende leeromgeving aan alle kinderen. Dat houdt voor ons in dat we een veilige basis bieden, waarin we samen met de kinderen werken aan hun totale ontwikkeling. We vormen groepen waarbij kinderen op talenten en eigen mogelijkheden worden aangesproken. We bieden de kinderen uitdagend materiaal, begeleiding en ruimte. We zetten, in dit digitale tijdperk, ICT- middelen inventief in.
De vier kernwaarden
De vier kernwaarden omvatten een aantal waarden die de Ruyter ziet als leidraad om vorm te geven aan haar onderwijs en het beleid in de toekomst. De kernwaarden bepalen voor een groot deel het imago en de uitstraling van de school. De kernwaarden en hun uitwerking zijn hierna vermeld in willekeurige volgorde.
Samen zorgen voor kinderen
Op onze school werken kinderen, ouders en leerkrachten samen. De ouders zijn de ervaringsdeskundigen en de leerkrachten de onderwijsdeskundigen. Samen hebben we vertrouwen in de ontwikkelingsmogelijkheden van elk kind. We vinden het belangrijk dat elk kind zich gezien en gehoord voelt. Het onderwijsaanbod wordt zodanig vormgegeven dat het kind zich zo optimaal mogelijk kan ontwikkelen. We houden kindgesprekken om zo af te kunnen stemmen op factoren zoals welbevinden, betrokkenheid, competenties en prestaties van de kinderen, maar ook op aspecten als interesses en belangstelling.
Met ouders van nieuwe leerlingen hebben we een kennismakinggesprek, daarnaast stemmen we af met de pedagogisch medewerkers van peuterspeelzaal De Ruyter of met leerkrachten van de vorige school.
We houden ouders zo goed mogelijk op de hoogte van wat er in de klas en rondom de school gebeurt. In eerste instantie gebruiken we de Isy-schoolapp voor algemene informatie, daarnaast organiseren we inloopavonden om groepsinformatie te delen en/of gezamenlijk de thema’s af te sluiten. Minimaal twee keer per jaar worden er ouder-kindgesprekken georganiseerd om met de leerkracht de ontwikkelingen van het kind te bespreken.
We betrekken ouders bij het onderwijsproces van hun kind en zijn transparant naar ouders over wat wij van hen verwachten en over wat zij van ons kunnen verwachten.
De betrokkenheid van ouders bij schoolactiviteiten stellen we erg op prijs. We ontmoeten de ouders graag in school, op het plein en bij thema-activiteiten.
Onze school is een plek waar kinderen zich veilig en geborgen voelen en met plezier naartoe gaan. We willen onze kinderen een veilige en gestructureerde leeromgeving bieden, waarin het vertrouwen in elkaar en in elkaars mogelijkheden merkbaar is. Er is respect voor verschillen tussen kinderen en er is aandacht voor tolerantie en onderlinge solidariteit. Pas als een kind zich veilig voelt kan het kind zich ontplooien. Kinderen hebben leiding nodig, daarom leren wij kinderen dat er regels zijn op school. We zijn alert op pesten en voeren een actief preventief beleid. Samen zorgen we ervoor, dat iedereen zich veilig voelt en erkend wordt.
De samenleving verandert snel. Een belangrijke vraag voor ons is steeds of we de kinderen de juiste vaardigheden meegeven om in de huidige samenleving en in de toekomst goed te kunnen functioneren. Een vaardigheid die we belangrijk vinden is samenwerken. We besteden veel aandacht aan hoe kinderen kunnen samenwerken door inzet van coöperatieve werkvormen, tutorlezen en samen spelen/werken. Door te werken met GroepsGeluk en de inzet van groepsvormende activiteiten leren we kinderen hoe ze (zelf)vertrouwen kunnen ontwikkelen en hoe ze er samen voor zorgen dat iedereen erbij hoort.
Samen zorgen voor elkaar
We voelen ons verantwoordelijk voor de kinderen én voor elkaar. We weten dat we onze opdracht alleen door teamwork kunnen waarmaken. Op de Ruyter werken we als team, maar ook dagelijks met de kinderen, met bordsessies. Op deze wijze versterken we eigenaarschap, betrokkenheid en groepsvorming bij het team en in de klas bij de leerlingen. Door de inzet van deze bordsessies werken we voortdurend aan verbetering van ons onderwijs; door steeds met elkaar doelen te stellen en dat naar de praktijk te vertalen maken we gebruik van elkaars kennis en kunde. De bordsessies starten met een check in en eindigen met een check out, waardoor je weet hoe eenieder zich voelt en dat versterkt het team- en groepsgevoel. De afspraken worden vastgelegd en in een verslag en met elkaar gedeeld.
Doordat leerkrachten regelmatig elkaars lessen bezoeken en samen bespreken of de doelen zijn bereikt, kunnen we ons onderwijs verbeteren.
Samen zorgen voor goed onderwijs
Op onze school stemmen we ons onderwijs en onderwijsaanbod af op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. We werken handelingsgericht (HGW) met groepsoverzichten die we minstens twee keer per jaar bijstellen. Leerlingen krijgen instructie op maat waarbij we gebruik maken van de 4 sleutels voor een effectieve les. Daarbij stellen de leerkrachten bij de lesvoorbereiding 4 vragen:
1. Is het lesdoel helder gesteld
2. Volgen we de ‘kortste weg naar Rome’
3. Stimuleer ik de actieve betrokkenheid van de leerlingen
4. Heb ik afgestemd op de verschillen van de leerlingen
We proberen leerlingen zo lang mogelijk minimaal bij de basisstof te houden. Wij volgen de kinderen systematisch in hun ontwikkeling. Door ons leerling-volg systeem hebben we kinderen goed in beeld. De toetsresultaten worden samen met de kinderen en ouders besproken tijdens de rapportgesprekken en indien nodig tijdens tussentijdse gesprekken.
In de klas bestaan verschillende routines, waardoor voorspelbaarheid ontstaat en de kinderen om kunnen gaan met uitgestelde aandacht. Hiervoor gebruiken we o.a. de dagritmekaarten, het lesrooster op het bord en het vraagtekenkaartje.
De school werkt met doorgaande leerlijnen en de leerkrachten zijn op de hoogte van de leerstof voorafgaande aan het leerjaar waarin zij lesgeven en het jaar erna. Op vastgelegde momenten worden de leerresultaten in het team besproken.
Samen zorgt voor kwaliteit
We willen graag kwalitatief goed onderwijs. Dit betekent dat we systematisch evalueren om een continu verbeterproces aan te sturen. Gedurende het schooljaar vinden er observaties plaats naar de effectiviteit van de les aan de hand van de 4 sleutels. Naar aanleiding van de observatie is er een nabespreking om de kwaliteit verder te ontwikkelen. Het streven naar kwaliteit betekent dat we regelmatig moeten vaststellen of we de ‘goede dingen doen’ en de ‘dingen goed doen’. Belangrijk hierbij is dat we ons samen verantwoordelijk voelen voor de resultaten en dat stappen die worden genomen om de kwaliteit te verbeteren, door iedere betrokkene worden gedragen.
Uit de toetsgegevens van de kinderen komen ontwikkelpunten per kind, groep en voor de hele school. Samen met de verbeterpunten die we uit de vragenlijsten en QuickScans halen, zetten we deze om in acties in ons jaarplan. Door continu met het team te analyseren en evalueren en met ons WMK-systeem (Werken Met Kwaliteit) waarin we de kwaliteitszorg borgen, zorgen we ervoor dat we op het juiste niveau blijven.
Onze dorpsgemeenschap Weurt kent één school: De Ruyter. Het dorp is relatief klein met 2250 inwoners en valt onder de gemeente Beuningen.
Wij zijn een katholieke school en staan open voor ouders en kinderen met een andere overtuiging. De school heeft een centrale plaats in de dorpsgemeenschap. De school is sinds 2016 gevestigd in MFA de Kloosterhof. Naast de school maken de sportzaal, peuteropvang en voor- en naschoolse opvang deel uit van het gebouw.
Op 1 feb 2024 telde de school 184 leerlingen waarbij ook steeds meer leerlingen met een andere thuistaal. Deze leerlingen worden extra begeleid door een NT2 leerkracht.
De Ruyter is een school waar veel aandacht uitgaat naar de totale ontwikkeling van het kind. Wij vinden het belangrijk om kinderen de basisvaardigheden van taal en rekenen mee te geven, daarbij worden de kinderen actief betrokken bij hun eigen leerproces en leren ze doelgericht te werken aan kennis, vaardigheden en inzicht. Het allerbelangrijkste wat de kinderen op school nodig hebben is een fijn pedagogisch klimaat. Gedurende het hele schooljaar wordt er veel aandacht besteed aan de groepsvorming en de persoonlijke ontwikkeling.
Visie en missie van de school
De Ruyter geeft door middel van de visie, de missie en de vier kernwaarden van de school aan hoe we de schoolvaardigheden als team vertalen naar concreet en waarneembaar gedrag van kinderen en leerkrachten.
De Ruyter is een school in ontwikkeling. Het team van de Ruyter is een enthousiast, betrokken en warm team. Bij alle veranderingen die er zijn, willen we het primaire proces steeds als uitgangspunt nemen. Goed onderwijs krijgt immers vorm in de klas. We gaan ervan uit dat een kind op school zit om te leren. We leggen de nadruk op de basisvaardigheden rekenen, (begrijpend) lezen en taal, maar daarnaast vinden we het belangrijk dat kinderen vertrouwen hebben in zichzelf, in anderen en zorgzaam zijn voor elkaar. We vinden het belangrijk dat kinderen binnen een groep kunnen samen spelen en samen werken, waarbij ze zelfstandig keuzes kunnen maken in het belang van de eigen ontwikkeling en de ontwikkeling van de ander.
Onze visie
- Samen zorgen voor kinderen
- Samen zorgen voor elkaar
- Samen zorgen voor goed onderwijs:
- Samen zorgt voor kwaliteit
Visie van De Ruyter op het jonge kind
Binnen de visie van De Ruyter is er een speciale plaats ingeruimd voor het jonge kind. De kleuter is namelijk nog geen schoolkind; er zijn essentiële verschillen. Het brein van het jonge kind is als een computer die nog gebouwd moet worden. De hardware van die computer wordt tussen 0 en 7 jaar opgebouwd. Die hardware wordt gevormd door de primair sensorische hersengebieden en bestaat uit het vermogen tot aandachtig kijken en luisteren. Verder wordt het spraakvermogen geactiveerd en wordt een geheugen opgebouwd. Bovendien bestaat de hardware uit motorische vaardigheden die het mogelijk maken om de complexe vaardigheden van sporten en schrijven te kunnen uitvoeren. Pas als het kind de hardware heeft opgebouwd, kan aan de installatie van de softwarepakketten worden begonnen, kortom alle schoolvakken. Wanneer de software wordt geïnstalleerd, voordat de hardware zich goed heeft kunnen vestigen, loopt de computer voortdurend vast.
Kinderen tot zes à zeven jaar ontwikkelen zich bovendien holistisch (alomvattend), waarbij de verschillende ontwikkelingsdomeinen zich spelenderwijs en in interactie met elkaar ontwikkelen. Die ontwikkelingsdomeinen zijn: taal-, reken-, denk- en creatieve ontwikkeling (probleemoplossend denken), ontdekken (wereldoriëntatie), bewegen (grove en fijne motoriek). Spelen is daarbij een integrerende activiteit, omdat binnen het spel alle genoemde ontwikkelingsdomeinen samenkomen.
Om voor jonge kinderen werkelijk betekenisvol te zijn en aan te sluiten bij hun manier van leren ruimen wij de centrale rol in voor het vrije, informele spel. Aangezien dit de meest krachtige en meest natuurlijke vorm van leren is. Jonge kinderen denken door te handelen, denken door te doen. Spel is voor jonge kinderen de meest krachtige en betekenisvolle mogelijkheid om zich te ontwikkelen tot ‘zichzelf’ en daarbij de kennis en vaardigheden op te doen die zij in de rest van hun leven nodig zullen hebben. Daarom hebben kinderen ruimte nodig voor vrij spelen en experimenteren. Het werken met de thema’s van IPC/IEYC biedt ons de mogelijkheid om situaties te creëren waarin het kind in zijn eigen spel precies datgene leert wat hij op dat moment nodig heeft. Met onze begeleiding ontstaat het leren in de spontane activiteit die van betekenis is voor het kind.
Onze missie
Het bieden van kwalitatief hoogwaardig onderwijs in een inspirerende leeromgeving aan alle kinderen. Dat houdt voor ons in dat we een veilige basis bieden, waarin we samen met de kinderen werken aan hun totale ontwikkeling. We vormen groepen waarbij kinderen op talenten en eigen mogelijkheden worden aangesproken. We bieden de kinderen uitdagend materiaal, begeleiding en ruimte. We zetten, in dit digitale tijdperk, ICT- middelen inventief in.
De vier kernwaarden
De vier kernwaarden omvatten een aantal waarden die de Ruyter ziet als leidraad om vorm te geven aan haar onderwijs en het beleid in de toekomst. De kernwaarden bepalen voor een groot deel het imago en de uitstraling van de school. De kernwaarden en hun uitwerking zijn hierna vermeld in willekeurige volgorde.
Samen zorgen voor kinderen
Op onze school werken kinderen, ouders en leerkrachten samen. De ouders zijn de ervaringsdeskundigen en de leerkrachten de onderwijsdeskundigen. Samen hebben we vertrouwen in de ontwikkelingsmogelijkheden van elk kind. We vinden het belangrijk dat elk kind zich gezien en gehoord voelt. Het onderwijsaanbod wordt zodanig vormgegeven dat het kind zich zo optimaal mogelijk kan ontwikkelen. We houden kindgesprekken om zo af te kunnen stemmen op factoren zoals welbevinden, betrokkenheid, competenties en prestaties van de kinderen, maar ook op aspecten als interesses en belangstelling.
Met ouders van nieuwe leerlingen hebben we een kennismakinggesprek, daarnaast stemmen we af met de pedagogisch medewerkers van peuterspeelzaal De Ruyter of met leerkrachten van de vorige school.
We houden ouders zo goed mogelijk op de hoogte van wat er in de klas en rondom de school gebeurt. In eerste instantie gebruiken we de Isy-schoolapp voor algemene informatie, daarnaast organiseren we inloopavonden om groepsinformatie te delen en/of gezamenlijk de thema’s af te sluiten. Minimaal twee keer per jaar worden er ouder-kindgesprekken georganiseerd om met de leerkracht de ontwikkelingen van het kind te bespreken.
We betrekken ouders bij het onderwijsproces van hun kind en zijn transparant naar ouders over wat wij van hen verwachten en over wat zij van ons kunnen verwachten.
De betrokkenheid van ouders bij schoolactiviteiten stellen we erg op prijs. We ontmoeten de ouders graag in school, op het plein en bij thema-activiteiten.
Onze school is een plek waar kinderen zich veilig en geborgen voelen en met plezier naartoe gaan. We willen onze kinderen een veilige en gestructureerde leeromgeving bieden, waarin het vertrouwen in elkaar en in elkaars mogelijkheden merkbaar is. Er is respect voor verschillen tussen kinderen en er is aandacht voor tolerantie en onderlinge solidariteit. Pas als een kind zich veilig voelt kan het kind zich ontplooien. Kinderen hebben leiding nodig, daarom leren wij kinderen dat er regels zijn op school. We zijn alert op pesten en voeren een actief preventief beleid. Samen zorgen we ervoor, dat iedereen zich veilig voelt en erkend wordt.
De samenleving verandert snel. Een belangrijke vraag voor ons is steeds of we de kinderen de juiste vaardigheden meegeven om in de huidige samenleving en in de toekomst goed te kunnen functioneren. Een vaardigheid die we belangrijk vinden is samenwerken. We besteden veel aandacht aan hoe kinderen kunnen samenwerken door inzet van coöperatieve werkvormen, tutorlezen en samen spelen/werken. Door te werken met GroepsGeluk en de inzet van groepsvormende activiteiten leren we kinderen hoe ze (zelf)vertrouwen kunnen ontwikkelen en hoe ze er samen voor zorgen dat iedereen erbij hoort.
Samen zorgen voor elkaar
We voelen ons verantwoordelijk voor de kinderen én voor elkaar. We weten dat we onze opdracht alleen door teamwork kunnen waarmaken. Op de Ruyter werken we als team, maar ook dagelijks met de kinderen, met bordsessies. Op deze wijze versterken we eigenaarschap, betrokkenheid en groepsvorming bij het team en in de klas bij de leerlingen. Door de inzet van deze bordsessies werken we voortdurend aan verbetering van ons onderwijs; door steeds met elkaar doelen te stellen en dat naar de praktijk te vertalen maken we gebruik van elkaars kennis en kunde. De bordsessies starten met een check in en eindigen met een check out, waardoor je weet hoe eenieder zich voelt en dat versterkt het team- en groepsgevoel. De afspraken worden vastgelegd en in een verslag en met elkaar gedeeld.
Doordat leerkrachten regelmatig elkaars lessen bezoeken en samen bespreken of de doelen zijn bereikt, kunnen we ons onderwijs verbeteren.
Samen zorgen voor goed onderwijs
Op onze school stemmen we ons onderwijs en onderwijsaanbod af op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. We werken handelingsgericht (HGW) met groepsoverzichten die we minstens twee keer per jaar bijstellen. Leerlingen krijgen instructie op maat waarbij we gebruik maken van de 4 sleutels voor een effectieve les. Daarbij stellen de leerkrachten bij de lesvoorbereiding 4 vragen:
1. Is het lesdoel helder gesteld
2. Volgen we de ‘kortste weg naar Rome’
3. Stimuleer ik de actieve betrokkenheid van de leerlingen
4. Heb ik afgestemd op de verschillen van de leerlingen
We proberen leerlingen zo lang mogelijk minimaal bij de basisstof te houden. Wij volgen de kinderen systematisch in hun ontwikkeling. Door ons leerling-volg systeem hebben we kinderen goed in beeld. De toetsresultaten worden samen met de kinderen en ouders besproken tijdens de rapportgesprekken en indien nodig tijdens tussentijdse gesprekken.
In de klas bestaan verschillende routines, waardoor voorspelbaarheid ontstaat en de kinderen om kunnen gaan met uitgestelde aandacht. Hiervoor gebruiken we o.a. de dagritmekaarten, het lesrooster op het bord en het vraagtekenkaartje.
De school werkt met doorgaande leerlijnen en de leerkrachten zijn op de hoogte van de leerstof voorafgaande aan het leerjaar waarin zij lesgeven en het jaar erna. Op vastgelegde momenten worden de leerresultaten in het team besproken.
Samen zorgt voor kwaliteit
We willen graag kwalitatief goed onderwijs. Dit betekent dat we systematisch evalueren om een continu verbeterproces aan te sturen. Gedurende het schooljaar vinden er observaties plaats naar de effectiviteit van de les aan de hand van de 4 sleutels. Naar aanleiding van de observatie is er een nabespreking om de kwaliteit verder te ontwikkelen. Het streven naar kwaliteit betekent dat we regelmatig moeten vaststellen of we de ‘goede dingen doen’ en de ‘dingen goed doen’. Belangrijk hierbij is dat we ons samen verantwoordelijk voelen voor de resultaten en dat stappen die worden genomen om de kwaliteit te verbeteren, door iedere betrokkene worden gedragen.
Uit de toetsgegevens van de kinderen komen ontwikkelpunten per kind, groep en voor de hele school. Samen met de verbeterpunten die we uit de vragenlijsten en QuickScans halen, zetten we deze om in acties in ons jaarplan. Door continu met het team te analyseren en evalueren en met ons WMK-systeem (Werken Met Kwaliteit) waarin we de kwaliteitszorg borgen, zorgen we ervoor dat we op het juiste niveau blijven.