Omschrijving van Juliana van Stolbergschool
Ontmoeten kan uitgelegd worden in de zin van “samen”. Samen gaan we voor de ontwikkeling van de kinderen. Ook de ouders worden hierbij betrokken. Samen lossen we problemen op. Samenwerken en van elkaar leren vinden we belangrijk. Ont-moeten kan ook uitgelegd worden als niet-moeten. Hiermee geven we aan dat we betekenisvol onderwijs geven.
Naast het werken met methoden creëren we momenten om het inzicht van de kinderen op een speelse of ervaringsgerichte manier te versterken.
Projecten op dit gebied zijn:
- Passend rekenen en wiskunde onderwijs (met sprongen vooruit)
- Internationale uitwisseling met E-Twinning, Erasmus+ (engels en spaans) en Early Bird
- Wetenschap en techniek
- Brabants verkeersveiligheidslabel (BVL)
- Natuurleertuin.
Het ontmoeten is ook zichtbaar in de burgerschapsvorming en sociale integratie waaraan we op onze school aandacht besteden. Burgerschapsvorming brengt jonge burgers de basiskennis, vaardigheden en houding bij die nodig zijn om waar gewenst een actieve rol te kunnen spelen in de eigen leefomgeving en in de samenleving. Als school streven we ernaar om een “wereldschool” te worden met samenwerkingsvormen en contacten in de wijk, het land en wereldwijd.
Missie
De kracht van voorbeelden
We hebben allemaal voorbeelden nodig. En kinderen en jongeren bij uitstek. Voorbeelden die je inspireren om goede dingen te doen voor je medemens. Of soms een minder gelukkig voorbeeld waardoor je leven een kant opgaat die je achteraf liever niet had gewild.
De voorbeelden die je kiest doen ertoe. In het bijzonder op school. Als je de school ziet als bouwplaats, dan is het belangrijk om te weten WAT je wilt bouwen en daarin het meest passende voorbeeld te kiezen. Die voorbeelden leiden tot keuzes terwijl je bouwt: “Leef ik voor mezelf, of kijk ik verder? Zit ik op school om rijk te worden en carrière te maken? Of zit ik juist op school zodat ik een verschil kan maken?”
Voorbeelden doen er dus toe. Zeker als je opgroeit. Juist dan verandert er veel in je leven en helpt het om houvast te zoeken bij rolmodellen. Als scholen zijn we ons daar elke dag bewust van. Opgroeiende mensen hebben voorbeelden nodig. Daarom kijken ze naar hun ouders, naar elkaar, naar social media en ook naar ons.
Visie
We helpen leerlingen op te staan om verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leven én dat van de samenleving. Wij willen leerlingen, maar ook ouders en medewerkers. Inspireren, hoopvol en moedig maken met krachtige voorbeelden.
Wij voeren de dialoog om te ontdekken en te leren spreken over wat er in de harten van medewerkers en leerlingen leeft. We delen onze overtuigingen met elkaar en zijn ons ervan bewust welk voorbeeld iedere medewerker persoonlijk is en wil zijn. Voor elkaar en voor leerlingen. We leiden leerlingen op tot sterke persoonlijkheden, die op hun beurt een voorbeeld durven zijn voor hun omgeving.
Werkomgeving
Onze scholen willen een gemeenschap van goede voorbeelden zijn, waaraan ook jij je wilt verbinden. Scholen die je ondersteunen bij levensvragen. Die bijdragen aan een betekenisvolle samenleving. Die leerlingen door en door willen kennen. Scholen die weten welke vragen de leerlingen bezighouden, die hen voorbeelden aanreiken en een baken van hoop vormen voor hun toekomst. Scholen die ouders uitnodigen om zich mede-eigenaars te voelen van ons onderwijs.
Een krachtig team met oprechte betrokkenheid
Onze mensen en scholen verschillen misschien van elkaar, maar allemaal zijn we oprecht betrokken op elkaar. Daarom stellen we vragen aan leerlingen, ouders en in de samenleving. Opbouwend en met aandacht. Oprechte betrokkenheid draagt bij aan de ontwikkeling van iedere leerling, het ontstaan van vriendschappen, maar ook aan toewijding, persoonlijke identiteit en ambitie bij onze leerlingen.