Basisonderwijs
Regulier / Algemeen, Dalton
Openbaar
200 Leerlingen
Omschrijving van obs daltonschool Corlaer
STEV is sinds 2005 een organisatie voor primair openbaar basisonderwijs in de omgeving van Amersfoort. Bij STEV zijn 13 basisscholen aangesloten. Deze openbare basisscholen liggen verspreid over verschillende dorpen en gemeenten: Baarn, Barneveld, Bunschoten, Nijkerk, Soest, Scherpenzeel, en Woudenberg.
Hiermee is STEV een stichting met een brede geografische spreiding. Onze scholen variëren in omvang van 100 tot ruim 260 leerlingen. Per 1 oktober 2022 telt STEV een kleine 1900 leerlingen. STEV heeft ongeveer 240 personeelsleden in dienst.
Op Daltonschool Corlaer ontwikkelen de kindeDe 5 kernwaarden van het daltonren zich in een veilige omgeving waarop de kinderen worden voorbereid op participatie in samenleving. Met respect voor elkaars leerdoelen en leerwensen raken de kinderen betrokken bij elkaars ontwikkeling. Zij stimuleren elkaar en werken nauw samen. Kinderen leren zelfstandig te worden, doordat zij elke dag reflecteren op hun eigen leerresultaten en het leerproces. Op onze school krijgen de kinderen de kans om op basis van deze bevindingen zelf keuzes te maken omtrent het leren binnen de gestelde kaders van de leerkracht.
Hiermee is STEV een stichting met een brede geografische spreiding. Onze scholen variëren in omvang van 100 tot ruim 260 leerlingen. Per 1 oktober 2022 telt STEV een kleine 1900 leerlingen. STEV heeft ongeveer 240 personeelsleden in dienst.
Op Daltonschool Corlaer ontwikkelen de kindeDe 5 kernwaarden van het daltonren zich in een veilige omgeving waarop de kinderen worden voorbereid op participatie in samenleving. Met respect voor elkaars leerdoelen en leerwensen raken de kinderen betrokken bij elkaars ontwikkeling. Zij stimuleren elkaar en werken nauw samen. Kinderen leren zelfstandig te worden, doordat zij elke dag reflecteren op hun eigen leerresultaten en het leerproces. Op onze school krijgen de kinderen de kans om op basis van deze bevindingen zelf keuzes te maken omtrent het leren binnen de gestelde kaders van de leerkracht.
Missie
Onze Missie
Organisatiebreed hebben we nagedacht over onze maatschappelijke meerwaarde. Dit heeft erto geleid dat we onze missie als volgt geformuleerd:
STEV bestaat uit 13 openbare en zelfstandige basisscholen die van meerwaarde zijn in de ontwikkeling van goed toegeruste, zelfbewuste en initiatiefrijke leerlingen binnen een mondiale samenleving. Dit vertaalt zich in ons motto:
Organisatiebreed hebben we nagedacht over onze maatschappelijke meerwaarde. Dit heeft erto geleid dat we onze missie als volgt geformuleerd:
STEV bestaat uit 13 openbare en zelfstandige basisscholen die van meerwaarde zijn in de ontwikkeling van goed toegeruste, zelfbewuste en initiatiefrijke leerlingen binnen een mondiale samenleving. Dit vertaalt zich in ons motto:
Leer wie je kunt zijn
Van onze scholen mag je verwachten dat het onderwijs, plezierig en kwalitatief goed is, waardoor het onze leerlingen in staat stelt vol zelfvertrouwen de toekomst in te stappen. Ons handelen is er daarom op gericht, dat iedere leerling:
• op een fijne wijze deelneemt aan het onderwijs;
• met een gezonde dosis basiskennis, sociale vaardigheden en zelfvertrouwen van school gaat;
• toegerust is op deelname in de maatschappij van nu en morgen.
• op een fijne wijze deelneemt aan het onderwijs;
• met een gezonde dosis basiskennis, sociale vaardigheden en zelfvertrouwen van school gaat;
• toegerust is op deelname in de maatschappij van nu en morgen.
Visie
Onze visie op Onderwijs
Vanuit onze openbare identiteit, omarmen we de diversiteit van leerlingen, ouders en collega’s. Dit doen we door zowel de verschillen als de overeenkomsten tussen mensen en culturen te herkennen, erkennen én in te zetten. Binnen STEV zien we
onze scholen als veilige oefenplaats voor de maatschappij, in ons onderwijs besteden we daar volop aandacht aan. We zoeken het gesprek op, luisteren naar elkaar en gaan respectvol met elkaar om. Zo creëren we een rijke leeromgeving
waar onze leerlingen van en met elkaar leren en samenleven.
Als STEV weten we dat een goede beheersing van de basisvaardigheden, bijdraagt aan de kansen van onze leerlingen in het verdere leven. Onze STEV-scholen bieden dan ook kwalitatief goed onderwijs in de ruimste zin van het woord. Goed onderwijs betekent een stevig fundament met voldoende opbrengsten voor taal en rekenen én draagt bij aan de brede ontwikkeling van leerlingen. We houden onszelf op de hoogte van actuele ontwikkelingen en wetenschappelijk onderzoek en passen deze kennis toe in ons aanbod, zodat we onze leerlingen de mogelijkheid bieden het beste uit zichzelf te halen en te leren wie zij kunnen zijn.
Het verzorgen van kwalitatief goed en rijk onderwijs vraagt veel van ons. Om onzeleerlingen optimaal toe te rusten voor het heden
en voor de toekomst, bieden we veelzijdig en uitdagend onderwijs. In de vorming van onze STEV-visie op kwalitatief goed onderwijs, hebben we ons laten inspireren door hoogleraar Gert Biesta en onderscheiden we voor ons onderwijs drie doeldomeinen (Biesta, Goed onderwijs en de cultuur van het meten, 2012):
De drie doeldomeinen van ons onderwijs hebben we gezamenlijk meer taal gegeven. Dit biedt een kader dat voor iedere STEV-school geldt als we het hebben over ‘kwalitatief goed STEV-onderwijs’:
Vanuit onze openbare identiteit, omarmen we de diversiteit van leerlingen, ouders en collega’s. Dit doen we door zowel de verschillen als de overeenkomsten tussen mensen en culturen te herkennen, erkennen én in te zetten. Binnen STEV zien we
onze scholen als veilige oefenplaats voor de maatschappij, in ons onderwijs besteden we daar volop aandacht aan. We zoeken het gesprek op, luisteren naar elkaar en gaan respectvol met elkaar om. Zo creëren we een rijke leeromgeving
waar onze leerlingen van en met elkaar leren en samenleven.
Als STEV weten we dat een goede beheersing van de basisvaardigheden, bijdraagt aan de kansen van onze leerlingen in het verdere leven. Onze STEV-scholen bieden dan ook kwalitatief goed onderwijs in de ruimste zin van het woord. Goed onderwijs betekent een stevig fundament met voldoende opbrengsten voor taal en rekenen én draagt bij aan de brede ontwikkeling van leerlingen. We houden onszelf op de hoogte van actuele ontwikkelingen en wetenschappelijk onderzoek en passen deze kennis toe in ons aanbod, zodat we onze leerlingen de mogelijkheid bieden het beste uit zichzelf te halen en te leren wie zij kunnen zijn.
Het verzorgen van kwalitatief goed en rijk onderwijs vraagt veel van ons. Om onzeleerlingen optimaal toe te rusten voor het heden
en voor de toekomst, bieden we veelzijdig en uitdagend onderwijs. In de vorming van onze STEV-visie op kwalitatief goed onderwijs, hebben we ons laten inspireren door hoogleraar Gert Biesta en onderscheiden we voor ons onderwijs drie doeldomeinen (Biesta, Goed onderwijs en de cultuur van het meten, 2012):
De drie doeldomeinen van ons onderwijs hebben we gezamenlijk meer taal gegeven. Dit biedt een kader dat voor iedere STEV-school geldt als we het hebben over ‘kwalitatief goed STEV-onderwijs’:
Werkomgeving
Werkomgeving
Binnen STEV zien we de uitdaging om, met goed werkgeverschap, te anticiperen op deze thema’s. Een oplossing is niet eenvoudig. We hebben te maken met een politiek en maatschappelijk probleem. Tegelijkertijd zoeken we met elkaar actief naar kansen. Het ‘binden en boeien’ van nieuwe en bestaande collega’s heeft dan ook een belangrijke plek binnen ons strategisch HR-beleid. STEV wil een aantrekkelijke werkgever zijn voor de professionals die hun loopbaan in het onderwijs willen vormgeven.
Binnen STEV zien we de uitdaging om, met goed werkgeverschap, te anticiperen op deze thema’s. Een oplossing is niet eenvoudig. We hebben te maken met een politiek en maatschappelijk probleem. Tegelijkertijd zoeken we met elkaar actief naar kansen. Het ‘binden en boeien’ van nieuwe en bestaande collega’s heeft dan ook een belangrijke plek binnen ons strategisch HR-beleid. STEV wil een aantrekkelijke werkgever zijn voor de professionals die hun loopbaan in het onderwijs willen vormgeven.