Basisonderwijs
Regulier / Algemeen
Openbaar
Omschrijving van OBS de Schatkaart
De Schatkaart: Ontdekken is leren!
Vertel het me en ik zal het vergeten.
Laat het me zien en ik zal het onthouden.
Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken!
Confusius – 551 v.Chr.-479 v. Chr.
Kinderen zitten op school om te leren. Dat doen zij het beste door ervaren, doen, ontdekken op eigen niveau, met elkaar, reflecterend en met verantwoordelijkheid. Het dagritme in de school is gebaseerd op het leer- en werkritme van kinderen over de dag. De activiteit van het korte termijngeheugen is gekoppeld aan het aanleren van basisvaardigheden. De activiteit van het lange termijn geheugen wordt ingezet om aanwezige kennis toe te passen en uit te breiden. In ons onderwijs is er een balans tussen Leren en presteren (basisvaardigheden) en Ontdekken en leren (toepassen in betekenisvolle contexten). Er zijn verschillende keuzemogelijkheden die de kinderen autonomie geven om zo te waarborgen dat het onderwijs betekenisvol voor ze is. Gezonde voeding en bewegend leren maken onderdeel uit van onze schooldag. Het verbetert het leerproces en stimuleert een gezonde lichamelijke ontwikkeling. In alle groepen wordt regelmatig in het Engels gewerkt. De interactie tussen leerkracht en leerling is van hoge kwaliteit. In een groep werken meerdere leerjaren met elkaar samen. Leerkrachten werken dagelijks vanuit onze visie ‘Ontdekken is leren’ en het is ons doel kinderen dat dagelijks te laten ervaren.
Vertel het me en ik zal het vergeten.
Laat het me zien en ik zal het onthouden.
Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken!
Confusius – 551 v.Chr.-479 v. Chr.
Kinderen zitten op school om te leren. Dat doen zij het beste door ervaren, doen, ontdekken op eigen niveau, met elkaar, reflecterend en met verantwoordelijkheid. Het dagritme in de school is gebaseerd op het leer- en werkritme van kinderen over de dag. De activiteit van het korte termijngeheugen is gekoppeld aan het aanleren van basisvaardigheden. De activiteit van het lange termijn geheugen wordt ingezet om aanwezige kennis toe te passen en uit te breiden. In ons onderwijs is er een balans tussen Leren en presteren (basisvaardigheden) en Ontdekken en leren (toepassen in betekenisvolle contexten). Er zijn verschillende keuzemogelijkheden die de kinderen autonomie geven om zo te waarborgen dat het onderwijs betekenisvol voor ze is. Gezonde voeding en bewegend leren maken onderdeel uit van onze schooldag. Het verbetert het leerproces en stimuleert een gezonde lichamelijke ontwikkeling. In alle groepen wordt regelmatig in het Engels gewerkt. De interactie tussen leerkracht en leerling is van hoge kwaliteit. In een groep werken meerdere leerjaren met elkaar samen. Leerkrachten werken dagelijks vanuit onze visie ‘Ontdekken is leren’ en het is ons doel kinderen dat dagelijks te laten ervaren.