Spectrum Honingzwam
Omschrijving van Spectrum Honingzwam
Basisschool Het Spectrum maakt deel uit van stichting Morgenwijzer. Alle Morgenwijzer scholen zijn trouw aan de visie en de speerpunten die met elkaar zijn benoemd. Tegelijkertijd hebben wij de ruimte om ons te onderscheiden, zodat ouders en kinderen kunnen kiezen voor een school die bij hen past. Ook het Spectrum heeft haar eigen karakter gevat in een herkenbare visie. Deze beschrijven wij hieronder in een aantal steekwoorden.
Onze leerlingen
Elk kind uniek, eigen en wijs. Door hen ook met die blik te bekijken, werken wij samen aan zelfbewustzijn, zelfvertrouwen en zelfstandigheid. De kinderen op het Spectrum groeien uit tot sociaal (v)aardige mensen die hun verantwoordelijkheid durven en kunnen nemen. Vanzelfsprekend werken wij dagelijks aan de einddoelen van het basisonderwijs. Zij vormen de vaste basis die wij voor al onze leerlingen creëren.
Onze basishouding
Vanuit onze katholieke identiteit geven wij dagelijks vorm aan ons onderwijs. Iedereen hoort erbij en doet ertoe. Op het Spectrum zijn alle kinderen zichtbaar. Naast het (leren) leren, krijgen onze kinderen de ruimte om eigen interesses en talenten te ontwikkelen. Die ruimte is ingebed in ons dagelijks onderwijs, maar wij bieden ook regelmatig aansprekende workshops aan voor kinderen. Talentontwikkeling krijgt bij ons dus een brede invulling. Kwaliteiten komen tot uiting in hoofd en handen, weten en kunnen, denken en voelen.
Onze schoolcultuur
Op het Spectrum voelen kinderen zich veilig en gewaardeerd. Iedereen weet zich gezien en voelt zich onderdeel van de school. Wij zijn eigentijds en begroeten de toekomst met een open, digi-schierige blik. Tegelijkertijd vinden we het belangrijk om bij de dag stil te staan. Dat doen we bijvoorbeeld met onze vieringen, projecten, schoolreisjes, het kamp en de casino-avond. Wij hebben de ambitie om direct vanaf de eerste groepen de kinderen zowel zelfstandig als samen te laten werken.
Onze leerkrachten
Als team voelen wij ons allen verantwoordelijk voor alle leerlingen. Onze leerkrachten spreken elkaar aan op kwaliteit en doen waar nodig een beroep op elkaar. Zij kennen en volgen de leerlijnen. Binnen de jaargroepen is de leerstof leerlinggebonden en spelen wij in op de onderwijsbehoeften van de individuele leerling. Leerkrachten benoemen gewenst gedrag, geven complimenten en ondersteunen kinderen in hun welzijn. Wij zijn transparant in onze communicatie, zowel naar ouders en verzorgers als naar kinderen. Leerkrachten werken handelingsgericht.
Ons schoolgebouw
De school en het plein nodigen uit tot spelen, leren en ontdekken. De inrichting van het schoolgebouw is afwisselend en uitdagend. Je voelt je er thuis. De school is opgeruimd, schoon en veilig. Leerlingen en leerkrachten maken flexibel en functioneel gebruik van werkplekken en ruimtes. De inzet van computers zorgt voor een krachtige, uitdagende leeromgeving en voor individuele ondersteuning.
Onze samenwerkingspartners
Ouders en verzorgers zijn onze belangrijkste partners. Over en weer spreken we de verwachtingen duidelijk naar elkaar uit. De school vervult een actieve rol in de wijk en onderhoudt goede contacten met kinderdagverblijf, peuterspeelzaal, parochie, buitenschoolse opvang en voortgezet onderwijs. Zo zorgen we ervoor dat de verschillende leefwerelden van kinderen soepel in elkaar overlopen en waarborgen wij een doorgaande leerlijn. De school werkt samen met diverse maatschappelijke instellingen.
Missie
Wij zijn MorgenWijzer. Een jonge en vernieuwende organisatie voor primair onderwijs, waar iedereen ontwikkelt vanuit eigenheid. Samen werken wij aan onze missie: het bieden van de beste basis aan élke leerling.
Onze missie
Wij geven élke leerling een zo stevig mogelijke basis om in het voortgezet onderwijs succesvol te kunnen zijn. Een stevige basis zorgt voor gelijkwaardige kansen, die onafhankelijk zijn van iemands sociale, culturele of religieuze achtergrond. Deze overtuiging geeft ons richting bij alles wat wij doen. Of dat nu in de klas is of daarbuiten. Binnen de school of binnen de stichting. Met leerlingen, met medewerkers of met partners. De beste basis voor élke leerling: daar zetten wij ons dagelijks voor in.
Visie
Bij MorgenWijzer waarderen we diversiteit. We hebben katholieke, openbare en samenwerkingsscholen en stappen dus bestuurlijk over de grenzen van de traditionele denominaties heen. Op schoolniveau blijven deze grenzen gehandhaafd. Elke school vormt een eigen gemeenschap met een identiteit die enerzijds wordt gevormd door haar historie en traditie en anderzijds door de tijdgeest van dit moment. De eigenheid hangt nauw samen met de mensen die er werken, de ouders en leerlingen die zich aan de school hebben verbonden en de omgeving waarvan de school deel uitmaakt. Gezamenlijk wordt bepaald wat belangrijk is: de waarden en normen die het gedrag binnen de school richting geven en de uitingen daarvan in symbolen, gebruiken en vieringen die de verbondenheid versterken.
Onze waarden
Samen verantwoordelijk
Wij voelen ons verbonden aan elkaar en aan onze missie. Daar zetten we ons allemaal vanuit onze eigenheid en rol voor in. Tegelijkertijd weten we dat geen van ons de missie alléén kan waarmaken. Wij hebben elkaar nodig en voelen ons samen verantwoordelijk.
Leergierig
Bij ons draait alles om leren en ontwikkelen. Daar ben je nooit mee klaar. Iedereen is gemotiveerd zichzelf te blijven ontwikkelen: meer weten, nieuwe kennis verwerven, beter worden. Die motivatie willen we ook bij de leerlingen bereiken.
Eigenaarschap
Iedereen neemt bij ons regie. Dat is wat we bedoelen met 'eigenaarschap': dingen doen omdat je die belangrijk vindt en je verantwoordelijk voelen voor het resultaat. Als medewerkers zijn we eigenaar van onze eigen ontwikkeling, we leren onze leerlingen de regie te nemen over hún ontwikkeling, samen voelen we ons eigenaar van het grotere geheel.
Lef
Ook tonen we lef. We zijn bereid om buiten de lijntjes te kleuren, experimenten aan te gaan en tegenslagen te accepteren om een hoger doel te bereiken. Lef betekent dat we kritisch naar onszelf kijken, bestaande overtuigingen ter discussie stellen en een kritische dialoog voeren, als dat ons en onze leerlingen verder brengt.
Waarmaken
Waarmaken gaat verder dan ambitie hebben. Waarmaken verenigt dromen, volharden én volbrengen. Dat maakt ambities waardevol.
Video
Adresgegevens
Scholen volgen School ontvolgen
Gevolgde scholen zijn daarnaast altijd makkelijk terug te vinden in de opgeslagen items.