10-14 onderwijs
De school waar je eerder, later óf anders kunt invliegen!
Fourteens is 10-14 onderwijs, een samenwerking van Stichting Fedra, het Kennemer College en SVOK. Leerlingen uit groep 7 en 8 van de basisschool zitten samen met leerlingen uit klas 1 en 2 van het voorgezet onderwijs op één school. Zij volgen bij Fourteens een individuele leerroute met oog voor kennis, vaardigheden, creativiteit én groepsgevoel. Door de kleinschalige setting is er meer ruimte en tijd om te ontdekken wat elke leerling kan. Vakken worden in samenhang en thematisch aangeboden, waardoor lesstof meer betekenis krijgt. Als leerlingen daaraan toe zijn, gaan ze ook lessen volgen in het voorgezet onderwijs. Ze stromen uiterlijk in de derde klas weer in op een reguliere school. Kortom, een optimale voorbereiding op een geleidelijk overstap naar het voortgezet onderwijs, van vmbo tot gymnasium.
Missie
Meer aandacht voor persoonsontwikkeling - Leerlingen van Fourteens krijgen in een kleinere setting, met een hoog gehalte aan vertrouwde gezichten onderwijs en begeleiding op maat. 2-Wekelijkse coaching en dagelijks een start met een kleine groep en een vaste coach dragen bij aan een bredere persoonsontwikkeling. Dit moet de leerling meer eigenaar van hun eigen leerproces laten worden.
Doorlopende leerlijnen, ook tussen PO en VO - De leerling stopt niet abrupt met de stof die ‘paste’ bij zijn leerjaar en begint niet zinloos opnieuw, maar gaat gewoon door. Samen met leerlingen uit andere leerjaren en mogelijk van een ander niveau ontwikkelen de leerlingen. Op de AVO-vakken zal die doorlopende leerlijn op de leerling afgestemd zijn. Voor thematische vakken is het leerdoel uiteraard voor de leerling op maat, maar is er wel sprake van een gezamenlijk thema. Leren met en van elkaar. Het vakoverstijgende karakter van de aanpak in de middag is betekenisvol en stimuleert het samenwerken met elkaar.
Verkleinen kansenongelijkheid - Kinderen die door omstandigheden en/of het opleidingsniveau van de ouder nog niet toe zijn aan instromen in het voortgezet onderwijs en daardoor een lagere verwijzing krijgen dan nodig, kunnen op Fourteens komen tot het passende ontwikkelingsniveau. Hierdoor kunnen de talenten optimaal benut worden.
Visie
Van buiten naar binnen en van binnen naar buiten - Contextrijke en authentieke vraagstukken dagen de leerling uit en stimuleren het geleerde in praktijk te brengen. Leerlingen op Fourteens gaan wekelijks de school uit voor activiteiten in het kader van talentontwikkeling.