Omschrijving van Openbare Daltonschool Poeldijk
Openbare Daltonschool Poeldijk is een moderne school in een nieuw gebouw. Wij zijn gehuisvest in dit gebouw samen met peuterspeelzaal Hummeloord en kinderopvang "Simba". De Openbare Daltonschool Poeldijk is sinds mei 2007 een echte daltonschool. Een daltonschool leert de kinderen behalve rekenen, taal, aardrijkskunde en geschiedenis ook vaardigheden die de huidige maatschappij vraagt. We willen de kinderen leren zelf keuzes te maken, verantwoordelijk te zijn voor hun handelen en willen ze daar ook op aanspreken.
Een daltonschool is nooit af, maar is voortdurend in ontwikkeling. De maatschappij verandert en de school dient mee te veranderen. Er blijven natuurlijk ook dingen hetzelfde. Kinderen leren nog steeds rekenen, zoals de tafels, maar ook met een rekenmachine werken. Bij taal besteden wij veel aandacht aan spelling en grammatica. Ondanks voortschrijdende sms-taal en het gemak waarmee spelfouten in het e-mailverkeer worden gemaakt, eisen wij van de kinderen dat ze foutloos leren spellen. Hoe wij vorm geven aan ons Daltononderwijs is terug te vinden in het Daltonboek dat samen met algemene informatie over Daltononderwijs te vinden is onder het tabblad "Daltononderwijs" op de website https://odschool.nl/poeldijk.
We werken met een continurooster.
Binnen dit continurooster wordt het buitenspelen verzorgd door kinderopvang Simba. Lunchen doen de leerlingen gezamenlijk met de eigen leerkracht.
Missie
Ons ideaal is dat elk kind na het verlaten van één van onze basisscholen zegt: “Ik heb een leuke schooltijd gehad. Ik heb veel geleerd van en met anderen. En, ik heb vertrouwen dat ik in de toekomst kan worden wie ik wil.”
Identiteit
Onze onderwijskundige en pedagogische identiteit, ons DNA, kenmerkt zich door:
Vertrouwen
Vertrouwen is de basis van elke relatie. We zijn betrouwbaar en integer naar onszelf, de kinderen en hun ouders. We bouwen aan zelfvertrouwen. Dat doen we open en transparant. Kinderen krijgen de ruimte om te experimenteren, te onderzoeken en te ondernemen.
Inspireren
De ontwikkeling van kinderen en leerkrachten staat centraal. We inspireren elkaar, leren met en van elkaar en dagen elkaar uit. We stimuleren talenten om tot bloei te komen. Een uitdagende en rijke leeromgeving zorgt voor inspiratie. Onze leerlingen en medewerkers leren en werken met plezier.
Samen
Door een goede samenwerking kun je echt iets voor elkaar betekenen. We slaan met alle betrokkenen, binnen en buiten onze organisatie, de handen ineen zodat kinderen zich optimaal (volledig) kunnen ontwikkelen. Samenwerking betekent rekening houden met elkaar. Interesse hebben in de ander zonder oordelen.
Visie
Mensen zijn van jongs af aan nieuwsgierig, leergierig en uit op sociale binding. Door tegemoet te komen aan de basisbehoefte van een relatie, autonomie en competentie ontstaat een sterke motivatie. Dat is de motor voor groei en persoonlijke ontwikkeling.
Ons onderwijs heeft oog voor de sterk veranderende omgeving en is toekomstgericht. Er is aandacht voor de belevingswereld, de diverse leergebieden en de wijze waarop wordt geleerd. Samen met de leerlingen nemen wij de ruimte om op een eigen manier wijs te worden. Op onze openbare scholen is iedereen welkom. Uitgangspunt is dat we open, tolerante en verantwoordelijke burgers zijn. Wij zijn verantwoordelijk voor hoe we de aarde doorgeven aan volgende generaties. We leren kinderen wat ze zelf kunnen bijdragen en geven het goede voorbeeld.
Werkomgeving
Ga je aan de slag als startende leerkracht? Dan ondersteunen en begeleiden we je intensief. Ook krijg je veel mogelijkheden om door te groeien.Onze scholen zijn veilig en we besteden veel aandacht aan een prettige en comfortabele huisvesting. De scholen zijn een fijne plek om te leren én te werken. Voor enkele scholen zijn vergevorderde plannen voor nieuwbouw.