Montessori Lyceum Gooise Meren
Docenten die zichzelf graag willen ontwikkelen zijn bij ons aan het juiste adres. Omdat we volgens de ideeën van Maria Montessori werken, volgen zij allemaal een opleiding tot Montessoridocent. In het Montessori-onderwijs is het uitgangspunt dat de docent zoekt naar het potentieel van de leerling en helpt om maximale ontwikkeling te stimuleren. Daarbij wordt uitgegaan van de ontwikkelingsfase waarin elke leerling zich individueel op een bepaald moment bevindt. De tijd is van de leerling en niet van de docent.
Docenten werken bij ons vaak vakoverstijgend. Zo biedt het vak mens en maatschappij plaats aan de klassieke vakken geschiedenis, aardrijkskunde en levensbeschouwing samen.
Onze verlengde brugperiode (twee jaar op niveau mavo/havo, drie jaar op niveau havo/atheneum/gymnasium) helpt onze leerlingen om op het voor hun beste niveau uit te komen. Het geeft hun docenten de kans om ze echt te leren kennen en te helpen om zichzelf te ontwikkelen voor ze hun keuze maken. Het duomentoraat is ook een investering in de relatie tussen de leerling, de ouders en de school.
Het Montessori Lyceum Gooise Meren heeft vanuit een sterke overtuiging gekozen voor een school die gaat voor kansengelijkheid in het onderwijs.
Het Montessori Lyceum Gooise Meren is ontstaan uit een fusie van het Willem de Zwijger College en de Vitusmavo. De eerste lichting brugklassers is gestart in augustus 2022.
Missie
Visie
- Hoofd, hart en handen: Het Montessori Lyceum Gooise Meren biedt een bredere vorming aan dan alleen gericht op kennis en streeft naar verdieping van leren door integratie van hoofd, hart en handen.
- Leren kiezen: Bij ons op school willen we de leerlingen helpen in de ontwikkeling van hun zelfstandigheid en het maken van keuzes.
- Reflecteren: Op het Montessori Lyceum krijgen leerlingen de ruimte om te reflecteren op hun ontwikkeling. Deze reflectie vormt voor de docenten en de leerlingen zelf de basis om vast te stellen wat goed ging en waar de leerling nog verder in kan groeien.
- Sociaal leren: Leerlingen in het voortgezet onderwijs vinden het fijn om veel met leeftijdsgenoten te zijn. Het van en met elkaar leren heeft daarom een belangrijke plek binnen en buiten de lessen.
- Samenhang in leerstof: Leerstof staat niet op zichzelf. Wij geloven dat als je de dingen met elkaar kan verbinden, je daar veel meer van leert. Daarom worden bij ons op school de grenzen tussen de traditionele vakken overschreden.
- Binnen en buiten school: De school zien wij als een minimaatschappij waarin we ons voorbereiden op de periode na de middelbare schooltijd. In het goed functioneren daarvan hebben we allemaal een rol. Ook in onze buurt en onze gemeente hebben we als school een belangrijke, vormende taak. In hun reis naar volwassenheid zullen jongeren bijvoorbeeld leren moeten leren conflicten op te lossen en samen te werken (socialisatie) en uitgedaagd worden verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf en de gemeenschap waarin zij leven (persoonlijke ontwikkeling). Op het Montessori Lyceum werken we met onze leerlingen aan die taken
Werkomgeving
Omdat we pas net begonnen zijn met de nieuwe school, is er een sfeer van met zijn allen de schouders eronder. Er is bijvoorbeeld veel ruimte voor onderwijsontwikkeling, zodat je echt eigenaar kunt zijn van wat er in je klassen gebeurt. We ontwikkelen al ons onderwijs binnen de kaders van het Montessorionderwijs. De school gaat de komende jaren flink groeien.
Ook buiten de lessen is er volop kans om je te ontplooien. In de activiteitenweken organiseren we veel buiten de school. Iedere negende week is de Vlamweek, waarin we vakoverstijgende projecten doen.
Het Montessori Lyceum Gooise Meren is gehuisvest in een klein gebouw in een mooie omgeving in Naarden. Er zijn goede faciliteiten aanwezig.
Bijzonderheden
Collega’s aan het woord
Ik ben nu twaalf jaar leraar, maar ik geef nu voor het eerst les op een Montessorischool. Omdat ik op zoek was naar een nieuwe uitdaging ben ik overgestapt naar het Montessori Lyceum Gooise Meren. De school is in augustus 2022 begonnen. We hebben daarvoor met een groep docenten het nieuwe onderwijs ontwikkeld. Dat was echt bijzonder om mee te maken als docent, dat je van het begin af aan verantwoordelijk bent. Het is heel leuk om te zien hoe de dingen die je bedacht hebt ook echt werken. Dus dat leerlingen er daadwerkelijk zelf mee aan de slag kunnen. Ik ben me nu bewuster van wat ik doe, omdat ik minder weet wat ik mag verwachten in de les. Je bent voortdurend bezig met feedback verzamelen. Onderwijsontwikkeling is hier aan de orde van de dag. De meeste collega’s met wie we het onderwijs ontwikkeld hebben, zijn nu teamleden op het Montessori Lyceum. Dat is een hele enthousiaste, kundige groep. Ieder neemt zijn eigen expertise mee. Als ik ’s ochtends binnenkom op school, dan denk ik: heerlijk. De meeste leerlingen zijn zelfstandig, omdat het de gewoonte is dat je binnenkomt en aan de slag gaat. Als je dat elke dag doet, in elke les en bij elke docent, dan is dat de norm. Je kan dan veel meer aandacht hebben voor ontwikkeling van de individuele leerling.
Miranda Burgers
Docent mens en maatschappij